Fortsat problemer med nattesøvnen

27. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Fortsat problemer med nattesøvnen

Kære Helen.

Vi skrev til dig for halvanden måned siden (besvaret 12/10 “Afbrudt søvn og dårlige søvnvaner") vedr. vores søn, der vågner hver/hveranden time hele natten igennem. Han er nu knap 9 mdr. og problemet har aldrig været større om natten.

Han kan nu kravle, rejse sig op af alt og gå i rasende fart med diverse gåvogne. Han spiser meget til alle måltider, og vi har indført lidt ekstra snackmåltider, hvor du foreslog det. Der er også kommet styr på dagslurene, hvor vi får ham til at sove i barnevognen på få minutter med lidt sang og rokken og uden han græder overhovedet. Dén har han ligesom accepteret og trives med.

Han sover 2-3 lure dagligt. Dagslurene ligger fra 9:30-11, fra 13:30-15 eller 14:30-16:30, hvis det er det første så kommer der en ekstra lur på en times tid lidt senere igen. Vi vurderer, at det er nødvendigt for ham med 3 lure dagligt, de dage han får det. Han puttes forsat kl. 20-20:30. Han har aldrig nogensinde sovet igennem og sover stort set aldrig over 2 timer i træk uafbrudt.

Han ammes stadig lidt i løbet af dagen (behøves egentlig ikke…), og inden han skal sove (han falder dog ikke længere i søvn med brystet i munden), og så igen kl. 00 og kl. 5. Vi har forsøgt som du foreslog med ikke at amme ham mellem 00-05. Far har taget mere over om natten, hvor han har held med at gå ind til vores vågne søn, der står op i sengen, trøste ham og lægge ham ned i sengen igen og så ae ham i søvn igen. Per gang tager det ca. 2-5 min. Problemet er, at han vågner hver time og nogle gange op til ...

Annonce

... tre gange på en time (det kan være både kl. 00 og 03, så tidspunktet siger ikke så meget…). Han sover på sit eget værelse med dæmpet belysning.

Et andet problem er at jeg som mor, ikke har lige så let ved at få ham tilbage i søvnen, når han vågner om natten og når han skal puttes. Det kan godt tage 40 min., hvor jeg trøster, lægger ham i sengen - prøver at gøre som far; aer og tysser, synger - men han er bare ked og græder. Tager far over undervejs, så går der som regel ikke lang tid før han falder til ro.

Det er forsat mig, der er hjemme på barsel, og i dagens løb er han meget glad for mig - kommer selv hen og vil ammes (hvilket han dog ikke bestemmer over længere), er morsyg om aftenen og nogle gange, når han er ked falder han i søvn grædende liggende på mit bryst/skulder.

Inden længe starter jeg på arbejde igen, og vi føler vi er nødt til nu, at få gjort noget ved den her nattesøvn (eller mangel på samme).

Vi har i aften sat hans seng tilbage ind i vores soveværelse. Han er nødt til at have alle siderne på af sikkerhedsmæssige grunde.

Vores spørgsmål er:

Hvorfor vågner han så ofte? Og helt op hver gang?

Hvad kan vi gøre for at han får den tryghed (hvis det er det han mangler), så han får en bedre søvn?

Hvordan skal amningen tilrettelægges ift. problemet?

Hvordan skal hans seng mon optimalt være placeret? (I vores soveværelse? I hans eget?)

Hvorfor kan far så nemt få ham tilbage i søvnen, mens det er meget sværere for mig, selvom jeg er tålmodig?

Venlig hilsen
Morten og Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder