Brev:
Fortsat problemer med nattesøvnen
27. november 2015
Alder:
9 mdr.
Fortsat problemer med nattesøvnen
Kære Helen.
Vi skrev til dig for halvanden måned siden (besvaret 12/10 “Afbrudt søvn og dårlige søvnvaner") vedr. vores søn, der vågner hver/hveranden time hele natten igennem. Han er nu knap 9 mdr. og problemet har aldrig været større om natten.
Han kan nu kravle, rejse sig op af alt og gå i rasende fart med diverse gåvogne. Han spiser meget til alle måltider, og vi har indført lidt ekstra snackmåltider, hvor du foreslog det. Der er også kommet styr på dagslurene, hvor vi får ham til at sove i barnevognen på få minutter med lidt sang og rokken og uden han græder overhovedet. Dén har han ligesom accepteret og trives med.
Han sover 2-3 lure dagligt. Dagslurene ligger fra 9:30-11, fra 13:30-15 eller 14:30-16:30, hvis det er det første så kommer der en ekstra lur på en times tid lidt senere igen. Vi vurderer, at det er nødvendigt for ham med 3 lure dagligt, de dage han får det. Han puttes forsat kl. 20-20:30. Han har aldrig nogensinde sovet igennem og sover stort set aldrig over 2 timer i træk uafbrudt.
Han ammes stadig lidt i løbet af dagen (behøves egentlig ikke…), og inden han skal sove (han falder dog ikke længere i søvn med brystet i munden), og så igen kl. 00 og kl. 5. Vi har forsøgt som du foreslog med ikke at amme ham mellem 00-05. Far har taget mere over om natten, hvor han har held med at gå ind til vores vågne søn, der står op i sengen, trøste ham og lægge ham ned i sengen igen og så ae ham i søvn igen. Per gang tager det ca. 2-5 min. Problemet er, at han vågner hver time og nogle gange op til tre gange på en time (det kan være både kl. 00 og 03, så tidspunktet siger ikke så meget…). Han sover på sit eget værelse med dæmpet belysning.
Et andet problem er at jeg som mor, ikke har lige så let ved at få ham tilbage i søvnen, når han vågner om natten og når han skal puttes. Det kan godt tage 40 min., hvor jeg trøster, lægger ham i sengen - prøver at gøre som far; aer og tysser, synger - men han er bare ked og græder. Tager far over undervejs, så går der som regel ikke lang tid før han falder til ro.
Det er forsat mig, der er hjemme på barsel, og i dagens løb er han meget glad for mig - kommer selv hen og vil ammes (hvilket han dog ikke bestemmer over længere), er morsyg om aftenen og nogle gange, når han er ked falder han i søvn grædende liggende på mit bryst/skulder.
Inden længe starter jeg på arbejde igen, og vi føler vi er nødt til nu, at få gjort noget ved den her nattesøvn (eller mangel på samme).
Vi har i aften sat hans seng tilbage ind i vores soveværelse. Han er nødt til at have alle siderne på af sikkerhedsmæssige grunde.
Vores spørgsmål er:
Hvorfor vågner han så ofte? Og helt op hver gang?
Hvad kan vi gøre for at han får den tryghed (hvis det er det han mangler), så han får en bedre søvn?
Hvordan skal amningen tilrettelægges ift. problemet?
Hvordan skal hans seng mon optimalt være placeret? (I vores soveværelse? I hans eget?)
Hvorfor kan far så nemt få ham tilbage i søvnen, mens det er meget sværere for mig, selvom jeg er tålmodig?
Venlig hilsen
Morten og Nanna