Svar: Tyggegummi
19. november 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
De fleste børn er mellem 2-3 år, når de finder ud af, at der er noget der hedder tyggegummi og begynder at vise interesse for dette. Og de fleste børn kan i den alder, godt finde ud af at tygge på det - og hos jer, hvor sutten giver en del udfordringer, kan jeg godt se idéen med at tyggegummi måske kunne aflede lidt...
Men selvom de er gode til at tygge, så kan de i den alder ikke altid finde ud af, at tyggegummiet skal spyttes ud igen. Derfor sluger de det. Derfor bør de ikke få det for meget og ikke for tit.
Det har været fremme at indholdet af xylitol og sorbitol, som ofte er i tyggegummi, kan have en god effekt på tænderne og forebygge huller. Det diskuteres, hvorvidt dette er relevant for danske børn, som jo normalt har en rigtig god tandhygiejne og det anbefales normalt ikke, at man umiddelbart giver børn tyggegummi med det formål at reducere antallet af huller. God tandbørstning to gange dagligt er stadig vigtigt og bedst.
At tygge tyggegummi øger dog spytsekretionen og det kan have effekt på tændernes sundhed i følge forskerne... men indholdet af også flour i visse typer tyggegummi er ikke børneegnet og børn kan hurtigt få for meget af de forskellige stoffer. Det kan være en god idé at se på TÆNK´s test af tyggegummi og indholdsstoffer.
Som sagt, kan det hos jer måske aflede hende lidt fra sutten, så I kan finde en løsning på den, men det gælder også for tyggegummi, at det kan påvirke børns sprogudvikling, hvis de altid går med noget i munden - det gælder uanset om det er tyggegummi, en sut eller andet.
Så normalt anbefales tyggegummi ikke til små børn, men det er ikke forbudt :) - og hvis du vil forsøge med tyggegummi til din datter, så sørg for at det er i små mængder og ikke dagligt.
Håber du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke med hende og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske