Svar: Tyggegummi

19. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M

Tak for dit brev :)

De fleste børn er mellem 2-3 år, når de finder ud af, at der er noget der hedder tyggegummi og begynder at vise interesse for dette. Og de fleste børn kan i den alder, godt finde ud af at tygge på det - og hos jer, hvor sutten giver en del udfordringer, kan jeg godt se idéen med at tyggegummi måske kunne aflede lidt...

Men selvom de er gode til at tygge, så kan de i den alder ikke altid finde ud af, at tyggegummiet skal spyttes ud igen. Derfor sluger de det. Derfor bør de ikke få det for meget og ikke for tit.

Det har været fremme at indholdet af xylitol og sorbitol, som ofte er i tyggegummi, kan have en god effekt på tænderne og forebygge huller. Det diskuteres, hvorvidt dette er relevant for danske børn, som jo normalt har en rigtig god tandhygiejne og det anbefales normalt ikke, at man umiddelbart giver børn tyggegummi med det formål at reducere antallet af huller. God ...

Annonce

... tandbørstning to gange dagligt er stadig vigtigt og bedst.

At tygge tyggegummi øger dog spytsekretionen og det kan have effekt på tændernes sundhed i følge forskerne... men indholdet af også flour i visse typer tyggegummi er ikke børneegnet og børn kan hurtigt få for meget af de forskellige stoffer. Det kan være en god idé at se på TÆNK´s test af tyggegummi og indholdsstoffer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Som sagt, kan det hos jer måske aflede hende lidt fra sutten, så I kan finde en løsning på den, men det gælder også for tyggegummi, at det kan påvirke børns sprogudvikling, hvis de altid går med noget i munden - det gælder uanset om det er tyggegummi, en sut eller andet.

Så normalt anbefales tyggegummi ikke til små børn, men det er ikke forbudt :) - og hvis du vil forsøge med tyggegummi til din datter, så sørg for at det er i små mængder og ikke dagligt.

Håber du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke med hende og fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre