Svar: Kan ikke drikke
17. november 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Det er helt okay, at jeres datter bliver tilbudt vand af en tudekop, så I på den måde sikrer hende lidt ekstra væske. Det kan være en fordel at bruge en tudkop med to hanke, så hun stadig lærer at holde med begge hænder og på den måde lærer at styre koppen selv, når hun drikker. Og i takt med at hun så lærer sig dette, så kan tuden tages af, og hun kan lære at drikke uden tud.
Prøv også at øve det at drikke af et almindeligt glas, så hun stadig træner det. Prøv gerne med lidt tykkere væsker, det kunne f.eks. være en bananmilkshake, hvor du kan blende banan sammen med mme eller sødmælk (hun må godt få 50 til max 100 ml komælk nu, hvor hun er 9 måneder alt incl.). At skulle drikke tykkere væsker kan nogle gange gøre det lidt lettere at finde ud af at synke.
Du skal være opmærksom på, om hun generelt fejlsynker. Gør hun det også, når hun spiser? I givet fald kan det være noget, du lige skal drøfte med jeres læge. Man kan købe fortykkelsesmiddel som kan kommes i væske, suppe osv. så hun ikke fejlsynker - men det vil undre mig, hvis det er nødvendigt, ud fra de breve og fine beskrivelser, du har sendt mig omkring jeres datter.
Det skal naturligvis også overvejes, om hun kan have brug for lidt mundstimulation. Der findes f.eks. ergoterapeuter der har specialiseret sig i dette - jeg tænker dog, at det sandsynligvis kommer hen af vejen. Hun er kun 9 måneder gammel og har masser af tid til at lære det endnu. Som jeg læser dit brev, så fejlsynker hun kun, når hun skal drikke af en almindelig kop, ikke når hun drikker af sin tudkop. Det er svært at lære at drikke af en kop og det tager naturligt tid at lære. Jeg er ikke umiddelbart bekymret:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske