Svar: Kan ikke drikke

17. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sussi

Tak for dit brev :)

Det er helt okay, at jeres datter bliver tilbudt vand af en tudekop, så I på den måde sikrer hende lidt ekstra væske. Det kan være en fordel at bruge en tudkop med to hanke, så hun stadig lærer at holde med begge hænder og på den måde lærer at styre koppen selv, når hun drikker. Og i takt med at hun så lærer sig dette, så kan tuden tages af, og hun kan lære at drikke uden tud.

Prøv også at øve det at drikke af et almindeligt glas, så hun stadig træner det. Prøv gerne med lidt tykkere væsker, det kunne f.eks. være en bananmilkshake, hvor du kan blende banan sammen med mme eller sødmælk (hun må godt få 50 til max 100 ml komælk nu, hvor hun er 9 måneder alt incl.). At skulle drikke tykkere væsker kan nogle gange gøre det lidt lettere at finde ud af at synke.

Du skal være opmærksom på, om hun generelt fejlsynker. Gør hun det også, når ...

Annonce

... hun spiser? I givet fald kan det være noget, du lige skal drøfte med jeres læge. Man kan købe fortykkelsesmiddel som kan kommes i væske, suppe osv. så hun ikke fejlsynker - men det vil undre mig, hvis det er nødvendigt, ud fra de breve og fine beskrivelser, du har sendt mig omkring jeres datter.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det skal naturligvis også overvejes, om hun kan have brug for lidt mundstimulation. Der findes f.eks. ergoterapeuter der har specialiseret sig i dette - jeg tænker dog, at det sandsynligvis kommer hen af vejen. Hun er kun 9 måneder gammel og har masser af tid til at lære det endnu. Som jeg læser dit brev, så fejlsynker hun kun, når hun skal drikke af en almindelig kop, ikke når hun drikker af sin tudkop. Det er svært at lære at drikke af en kop og det tager naturligt tid at lære. Jeg er ikke umiddelbart bekymret:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre