Skriger ved flaske og utilfredse brummelyde ved skemad

17. november 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Skriger ved flaske og utilfredse brummelyde ved skemad

Kære Helen.

Jeg skriver til dig igen, da vi forsat har store problemer med spisningen herhjemme.

Min datter er nu næsten seks måneder, og får næsten udelukkende flaske med mme og har fået det de sidste næsten tre måneder. Jeg ammer således kun om natten nu (ca. kl 3 og kl. 5-6).

Pga. de store udfordringer med amning og flaske startede vi stille og roligt op med lidt grød kort efter at hun var blevet fire måneder. Til at starte med var hun meget interesseret i det vi serverede for hende (fx boghvedegrød og majsgrød), men interesseren er desværre aftaget en del og de sidste par dage har jeg smidt alt det mad ud igen, som hun er blevet præsenteret for, da hun ikke har villet have det.

Min datter er fortsat en lille pige. Til fem måneders undersøgelse for to uger siden vejede hun seks kilo. Hun er fint med i højden og hovedomfang, hvor hun i højden ligger en kurve over gennemsnittet. I vægt er hun en kurve under gennemsnittet, men har fulgt sin vægtkurve de sidste par måneder.

Pga. den lave vægtstigning især hen over sommeren, bliver vi fulgt af en børnelæge. Børnelægen mener at der ikke er noget galt med hende, men at hun blot ikke spiser så meget. Hun har i gennemsnit over den to en halv måneders periode vi er kommet hos børnelægen taget i gennemsnit 16 g på om ugen. Lægen siger at det selvfølgelig er i underkanten, men at det er ok, da hun i øvrigt trives godt. Hun er for det meste en glad pige, der smiler, er meget aktiv og motorisk rigtig godt med.

Jeg er efterhånden ved at affinde mig med, at hun ikke spiser så meget og heller ikke tager så meget på, når lægen siger at det er fint nok.

Det jeg er ked af, og som er årsagen til, at jeg skriver, er, at spisesituationerne er alt andet end hyggelige, hvilket går mig rigtig meget på.

Min datter skriger rigtig meget, når hun får flaske. Lige så snart at hun fornemmer, at vi skal sidde ned, og flasken er på vej begynder hun at skrige, også selvom hun er rigtig sulten og tager imod den og drikker. Derudover skriger hun indimellem hver slurk hun tager af flasken. Dette gentager sig hver gang hun skal have flaske i løbet af dagen.

Derudover er hun nu ...

Annonce

... begyndt at brumme og sige utilfredse lyde, når hun får skemad og det ender oftest med, at jeg må opgive efter få skefulde. Min egen fornemmelse er, at hun simpelthen ikke kan lide spisesituationerne. Selvom jeg gør ALT for at hun ikke skal føle sig presset til at spise og forsøger at gøre det til en hyggestund, så virker det som om at hun føler sig presset. Hun vil rigtig gerne selv styre sutteflasken og indimellem også skeen, hvilket hun naturligvis ikke kan finde ud af. Jeg forsøger derfor at lade hende selv holde om den og så styre flasken let nedefra.

Mht. skemaden opgiver jeg meget hurtigt, når hun bliver sur, for jeg er simpelthen så bange for at hun skal føle sig presset her også, hvilket desværre lader til at være tilfældet.

Jeg er rigtig rigtig ked af, at spisestunderne er som de er. Det er på ingen måde hyggeligt, men noget der bare skal overstås for at hun er tanket op og bliver glad igen. Det gælder uanset hvor lang tid, der er gået siden sidste måltid.

Jeg har som sagt ikke følelsen af, at der er noget galt eller at hun har ondt. Hun sover fint både dag og nat. Har afføring ca tre gange om dagen (før har det været en gang om dagen, men de sidste par uger har det været tre gange om dagen), men det virker ikke til at hun har ondt, ej heller når hun spiser. Jeg tror simpelthen, at det er fordi hun bare ikke kan lide spisesituationerne.

Har du nogen som helst forslag til hvad jeg kan gøre for at det bliver hyggeligt? Føler efterhånden at jeg har prøvet alt. Give flaske i sofaen, ved bordet, i sengen og i liften og i fred og ro, men det er det samme alle steder og uanset hvilke krumspring jeg gør for at aflede hendes opmærksomhed.

Vil også meget gerne høre om du har forslag til hvordan jeg kan få hende til at tage i mod skemaden. Munden er for det meste simpelthen lukket, samtidig med at hun siger utilfredse brummelyde. Hun vil ikke engang smage, og jeg tror ikke, at det er fordi at hun ikke kan lide det. For hun har tidligere spist nogle af de samme ting med største interesse.

Beklager den lange smøre. Jeg håber, at du kan hjælpe med et par idéer til, hvad jeg kan gøre anderledes.

Mange hilsner
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland