Svar: Kampen på puslebordet
17. november 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er tydeligt, at jeres datter nu udvikler mere og mere selvstændighed. Det viser hun på flere måder - hun kan f.eks. protestere over at få tøj på, protestere over at skulle sove, protestere over at blive madet og også protestere over at skulle have skiftet sin ble. Og ofte handler det ikke om, at hun ikke vil, men snarere om at hun gerne vil medinddrages. Hun har brug for at føle, at hun er med i det, der foregår.
Det betyder, at I skal prøve at inddrage hende i puslingen. Nogle gange kan det hjælpe at give hende en cremetube i hånden, som hun kan holde imens. Andre gange kan det være en god idé, at du selv lader hende prøve at smøre lidt creme på, når hun er blevet vasket. Og så kan det faktisk også være en rigtig god idé, at du nu lader hende selv løfte numsen. Hjælp hende med at sætte fødderne i puslebordet. Når hun ligger på ryggen og med fødderne i bordpladen, så kan du sige "løft numsen, løft numsen skat" og hun kan lære denne lille besked. Hun vil elske det. Det giver hende følelsen af selvhjulpenhed og af at være inddraget - og du lægger så bleen under hende.
Nogle gange kan det også være en god idé at skifte til blebukser, der trækkes op og ned som et par underbukser. Hvis hun kun har en tissetår, så kan hun blive skiftet stående og behøver ikke blive vasket hver gang - hvis hun nogle gange kan få lov til at stå op, når hun skal have skiftet sin ble, så vil hun andre gange bedre kunne acceptere, at hun er nødt til at ligge ned.
Du skal ikke bekymre dig om vuggestuen. De plejer at være gode til at tackle disse situationer, og det burde meget gerne være uden at skælde ud - ellers er det ikke en god institution...
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske