Svar: Legetøj - 4 måneder
6. november 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at din datter ikke kan interessere sig for legetøj i ret lang tid. Det handler både om, at hun ikke er ældre end hun er og at det er langt mere interessant og spændende for hende at kikke på dig, på ting I sammen kikker på, pludre med dig, studere din mimik osv. end det er at kikke på legetøj... Og så handler det også om, at hun er så lille, at hun endnu ikke har kontrol over sine bevægelser.
Når hun forsøger at få fat i noget legetøj, så rammer hun ved siden af og når det endelig lykkes for hende, at holde noget legetøj i hånden, så får hun måske slået sig selv med det - og det gør ondt. Nogle gange forsøger hun måske at flytte på sig, forsøger at bevæge sig i retning af legetøj og andet, som hun kan se - og det formår hun ikke og bliver naturligt så frustreret og ked af det.
Det bedste du kan gøre er at pludre og snakke med hende, bruge din mimik og lade hende efterligne dig. Du må gerne begynde at synge fagte-sange. Det kan f.eks. være "Lille Peter Edderkop", hvor du bruger dine hænder/fingre til at vise, hvordan Peter kravler op og regnen skyller ham ned osv. Med den alder hun har, vil hun være meget interesseret i dine hænder, fingre og de bevægelser du kan lave, samtidig med at hun kan lytte til din stemme.
Det vil også være rigtig godt at lege bevægelege med hende. Det vil være:
- At gribe omkring hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje - det er god styrke til armene
- At støtte om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side
- At hjælpe hende med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise hende legetøj, som hun følger. Hvis hun selv kan trille, så lad hende endelig gøre det og læg hende tilbage, så hun kan gøre det igen og igen. Kan hun også selv trille tilbage, er det naturligvis super:)
- At hjælpe hende med at få fat i egne tæer, når hun ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv hende evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante
- Cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene.
Der er ingen garanti for, at hun vil vise stor interesse i legetøj i længere tid, men legetøj for børn i 3-6 års alderen kunne f.eks. være:
- Aktivitetsstativ med forskellige ophæng med lys, lyd og mulighed for bevægelse, når hun slår til tingene.
- Sansetæppe med forskellige stykker stof, frynser, knapper osv., der føles forskelligt at røre ved og gribe fat i. Når un begynder at bevæge sig mere omkring og det vil interessere hende at ligge på et tæppe, der udfordrer hendes følesans.
- En uro, der bevæger sig imens der f.eks. spilles et bestemt stykke musik, kan give genkendelighed og ro, når hun f.eks. skal sove.
- Et spejl, som hun kan ligge på maven foran og se sig selv i – det kan også være en fordel at have et spejl ved puslepladsen, hvor hun ligger mange gange i løbet af dagen.
- Tøjdyr og forskellige rangler til at gribe fast i
- Bidering – evt. som tandbørste.
- Ranglesokker, som sættes på hendes fødder og som giver lyd, når barnet sparker og bruger sine ben og som samtidig appellerer til at hun begynder at tage fat i egne fødder.
- Bolde i forskellige størrelser, evt. med vand eller lignende, som bevæger sig inde i bolden, når den triller. Det kan også være en kantet bold.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, - du kan ikke gøre så meget ved det, men måske kan du få lidt idéer.
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske