Brev:
Jeg er ved at gå op i limningen
6. november 2015
Alder:
3 år, 10 mdr.
Jeg er ved at gå op i limningen
Kære Helen
Jeg har brug for din hjælp og ekspertise igen.
Jeg kan lige så godt sige det, jeg er ved at gå op i limningen, så jeg håber, at du kan bidrage med et konkret værktøj/råd.
Jeg er meget tålmodig, især når det gælder min elskede dreng.
Jeg siger oftest ja, jeg leger med min dreng, jeg lytter til ham, jeg tilbringer meget tid sammen med ham, jeg viser ham forståelse, jeg er kærlig, jeg henter ham tidligt i børnehave.
Jeg skriver jeg, fordi jeg er der oftest, som det nok er i flere familier, men kunne lige så godt skrive vi, for det samme er gældende for faren.
Jeg benytter mig af PALS, hvor de blandt andet skriver, at man skal udtrykker det man ønsker: Jeg vil gerne have i stedet for: Du skal etc.
Når noget går ham imod er det første jeg gør at vise forståelse, derefter forklare hvorfor vi er nødt til et eller andet.
Jeg bryder mig ikke om skældud, straf, hårdt tonefald.
Jeg efterlever så godt som jeg overhovedet kan alle de råd du giver i din gode bog om opdragelse.
MEN nu har vi pt. en dreng, som jeg næsten vil kalde en hustyran. Vi har haft problemer med, at han ikke ville i børnehave og jeg har måttet bære ham derover i nattøj – det har jeg skrevet til dig om.
Vi står så op så tidligt, at vi er 100% klar til at gå ud af døren - mod tidligere 80 % - så er vi to mand stærk til at vække blidt, lege det ind at få tøj på og spise morgenmad, have tid til lidt leg og rigtig god tid til at aflevere i børnehave. Det virker også fint, men jeg er ved at være træt af at behandle ham som et råddent æg.
Han vil gerne bestemme alt, og kan gå fuldstændig i flint, hvis det ikke lige bliver som han havde tænkt. Og det handler meget om at komme først og være bedst. Den med at komme først, ja det er vi nok selv skyld i, da vi har brugt som afledning at sige: Skal vi se, hvem der kommer først?
Det han farer i flint over kan være små ting som, at jeg tager en jakke på, så skulle jeg ikke have taget jakken på før ham. Hvis jeg tænder lyset, så var det ham der skulle have tændt lyset, hvis vi skal cykle, så holder min cykel ikke lige der hvor han synes etc.
I dag havde vi en legeaftale med en dreng han leger godt med, men vi var nødt til at bede dem tage hjem og finde en anden dag, for min dreng ville simpelthen bestemme det hele og det bare slet ikke nogen fornøjelse.
Og der er flere eksempler, hvor jeg faktisk synes det er pinligt i forhold til dem vi er sammen med.
Han kan vågne midt om natten og slå og sparke mig, om dagen bliver jeg kaldt lorteskid. Selvom vi taler rigtig meget om, at her hos os taler man pænt, og man skal være god mod alle, og at det er okay at blive ked af det eller sur, men det er aldrig okay at slå….
Hvis han slår om dagen, beder jeg ham om at gå et andet sted hen, men så kommer han farende igen. Hvis jeg holder hans arme, vrister han sig løs.
Når han hænger i dørene og jeg siger, at det må han ikke, fordi dørene går i stykker, så bliver han bare ved.
Han hører ganske enkelt ikke efter, hvad vi siger, og vil gerne bestemme alt. Jeg har digtet en historie om en dreng der bestemmer alt og om aftenen fortryder han og kan godt forstå, at det er bedre, at man skiftes til at bestemme, sådan som vore husregler er: Vi bestemmer alle sammen lidt. Han kan godt lide historien, men den virker tilsyneladende ikke efter hensigten.
Hvad hulen gør jeg forkert? Og hvad kan jeg gøre i stedet?
Hilsen