Svar: Bør vi tage sutten fra hende igen?
28. oktober 2015
Alder:
14 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Jeg kender det godt, det der med at sutten pludselig bliver interessant - min yngste datter gjorde faktisk det samme, sandsynligvis fordi hun blev opmærksom på, at andre børn brugte sut. Sutten var dog kun interessant i 2 uger, så gad hun alligevel ikke mere...:)
Om det sker hos jer er naturligvis svært at sige. Lige nu lyder det som om, at hun nyder den meget, og det kan naturligvis være okay, MEN du skal være opmærksom på, at hun ikke pludselig bliver afhængig af den, og det lyder lidt sådan... Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at stille hendes sutte- og gumlebehov, ved at give hende mad, som hun kan bide af, sutte på, gumle sig igennem. Det kan være kvarte stykker brød, som hun bider af i stedet for at få hapsere. Det kan være kogte grøntsagsbuketter, som hun bider af i stedet for at de bliver moset. Det kan være en hel frikadelle i hånden, i stedet for at den er skåret ud. Det kan være grove skorper, med en lidt ru overflade...
Det er vigtigt, at sutten ikke er i munden hele tiden, fordi den så vil kunne påvirke hendes sprog, og den kan også påvirke hendes tænder og tandstilling. Det er dog bedre, at hun tilbydes en sut, hvis det viser sig, at hun har så stort et suttebehov, at hun ellers begynder at sutte på sine fingre...
Kan I ikke prøve at koble sutten på en sutteklud eller på armen af en slaskedukke eller lignende, så hun ikke kun har sutten, men også har en bamse, klud eller lignende, som hun måske så kunne bruge i stedet. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder bevidst at bruge en sådan substitut for mor og far. Det vil være godt, at den er med i bilen og at hun har den hos sig, når hun skal sove, er ked af det osv. Den skal være den nye følgesvend - og den er bedre end en masse sutter om natten - hun kan selv finde den og samtidig kan I undgå den vane, at hun begynder at vågne, hvis hun taber sin sut, så I skal ind og putte sutten i munden flere gange hver nat. Det har ingen af jer glæde af i længden...
Så ja - et eller andet sted, så lyder det som om, at I skal forsøge at tage sutten fra hende igen, men prøve at tilbyde hende alternativer, som vil være bedre for hende på sigt...
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - og hvor dejligt at høre, at det går bedre også med appetitten :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske