Svar: Bør vi tage sutten fra hende igen?

28. oktober 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Jeg kender det godt, det der med at sutten pludselig bliver interessant - min yngste datter gjorde faktisk det samme, sandsynligvis fordi hun blev opmærksom på, at andre børn brugte sut. Sutten var dog kun interessant i 2 uger, så gad hun alligevel ikke mere...:)

Om det sker hos jer er naturligvis svært at sige. Lige nu lyder det som om, at hun nyder den meget, og det kan naturligvis være okay, MEN du skal være opmærksom på, at hun ikke pludselig bliver afhængig af den, og det lyder lidt sådan... Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at stille hendes sutte- og gumlebehov, ved at give hende mad, som hun kan bide af, sutte på, gumle sig igennem. Det kan være kvarte stykker brød, som hun bider af i stedet for at få hapsere. Det kan være kogte grøntsagsbuketter, som hun bider af i stedet for at de bliver moset. Det kan være en hel frikadelle i hånden, i stedet for at den er skåret ud. Det kan være grove skorper, med en lidt ru overflade...

Det er vigtigt, at sutten ikke er i munden hele tiden, fordi den så vil kunne påvirke hendes sprog, og den kan også påvirke hendes tænder og tandstilling. Det er dog bedre, ...

Annonce

... at hun tilbydes en sut, hvis det viser sig, at hun har så stort et suttebehov, at hun ellers begynder at sutte på sine fingre...

Kan I ikke prøve at koble sutten på en sutteklud eller på armen af en slaskedukke eller lignende, så hun ikke kun har sutten, men også har en bamse, klud eller lignende, som hun måske så kunne bruge i stedet. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder bevidst at bruge en sådan substitut for mor og far. Det vil være godt, at den er med i bilen og at hun har den hos sig, når hun skal sove, er ked af det osv. Den skal være den nye følgesvend - og den er bedre end en masse sutter om natten - hun kan selv finde den og samtidig kan I undgå den vane, at hun begynder at vågne, hvis hun taber sin sut, så I skal ind og putte sutten i munden flere gange hver nat. Det har ingen af jer glæde af i længden...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så ja - et eller andet sted, så lyder det som om, at I skal forsøge at tage sutten fra hende igen, men prøve at tilbyde hende alternativer, som vil være bedre for hende på sigt...

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - og hvor dejligt at høre, at det går bedre også med appetitten :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor