Svar: Bider i tandbørsten
5. oktober 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Helle
Det er en helt naturlig refleks, at børn bider sammen omkring tandbørsten, når de får den ind i munden - og det kræver stor tålmodighed og tid at vænne dem til at munden skal holdes åben.
Det lyder som om, at du gør alt det rigtige. Det er en super idé med små filmklip, vise hende, hvordan hun skal holde munden åben osv. men der er lang vej fra at se det til at forstå, hvad det er hun skal gøre.
Nogle gange kan det hjælpe at sætte hende foran et stort spejl, så hun kan se sig selv imens du børster hendes tænder. Det vil også ofte hjælpe, hvis du kan stå bag hende, holde omkring hendes hage med den ene hånd imens hun læner hovedet lidt tilbage mod dig og får støtte af din krop - og så bruger du tandbørsten i den modsatte hånd.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske