Svar: Når babyen brokker sig

29. september 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at du kan mærke, at jeres dreng udvikler sig rigtig godt og nogle gange er nødt til at ase, mase, kæmpe lidt ekstra, for at tingene skal lykkes for ham - og derfor er det til en vis grænse helt okay, at han nogle gange bliver lidt sur og frustreret.

Det er derfor helt okay, at du ikke altid tager ham op med det samme, men ser om hans irritation og frustration måske netop er det der gør, at han lige får mobiliseret de ekstra kræfter, som skal til for at han får vendt sig eller at det lykkes for ham at få dasket til legetøjet... så han netop ved at kæmpe lidt, finder ud af at han kan og at ting lykkes for ham.

MEN du skal naturligvis være der for ham, hvis han græder og er ked af det. Lidt frustration er okay, men ikke gråd og slet ikke ulykkelig gråd. Det er vigtigt, at han mærker, at du er der for ham og reagerer på ham, når han har brug for din hjælp. Han må ikke ligge i sin kravlegård og føle sig alene og overladt til ...

Annonce

... sig selv.

Nogle gange vil din hjælp bestå i, at du lige kikker til ham, pludrer med ham, smiler og anerkender ham og det at han forsøger, så han mærker, at du er der og at han ikke er alene. Andre gange vil din hjælp bestå i, at du hjælper ham med at skifte stilling, flytter lidt på ham eller på legetøjet, så han bedre kan få fat i det. Så det bliver lidt lettere for ham og så han oplever at få en lille succesoplevelse - han er stadig en baby, en meget lille dreng:) Atter andre gange vil han naturligt have brug for at du tager ham op, trøster, beroliger og betrygger og finder på noget andet I kan gøre sammen, fordi det lige nu er for svært for ham at kæmpe for at lære og han blot har brug for at I er sammen, brug for at mærke dig:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om hvad der sker med ham i denne alder, hvorfor han gør som han gør - og hvordan du hjælper ham bedst :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi