Svar: Når babyen brokker sig
29. september 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at du kan mærke, at jeres dreng udvikler sig rigtig godt og nogle gange er nødt til at ase, mase, kæmpe lidt ekstra, for at tingene skal lykkes for ham - og derfor er det til en vis grænse helt okay, at han nogle gange bliver lidt sur og frustreret.
Det er derfor helt okay, at du ikke altid tager ham op med det samme, men ser om hans irritation og frustration måske netop er det der gør, at han lige får mobiliseret de ekstra kræfter, som skal til for at han får vendt sig eller at det lykkes for ham at få dasket til legetøjet... så han netop ved at kæmpe lidt, finder ud af at han kan og at ting lykkes for ham.
MEN du skal naturligvis være der for ham, hvis han græder og er ked af det. Lidt frustration er okay, men ikke gråd og slet ikke ulykkelig gråd. Det er vigtigt, at han mærker, at du er der for ham og reagerer på ham, når han har brug for din hjælp. Han må ikke ligge i sin kravlegård og føle sig alene og overladt til sig selv.
Nogle gange vil din hjælp bestå i, at du lige kikker til ham, pludrer med ham, smiler og anerkender ham og det at han forsøger, så han mærker, at du er der og at han ikke er alene. Andre gange vil din hjælp bestå i, at du hjælper ham med at skifte stilling, flytter lidt på ham eller på legetøjet, så han bedre kan få fat i det. Så det bliver lidt lettere for ham og så han oplever at få en lille succesoplevelse - han er stadig en baby, en meget lille dreng:) Atter andre gange vil han naturligt have brug for at du tager ham op, trøster, beroliger og betrygger og finder på noget andet I kan gøre sammen, fordi det lige nu er for svært for ham at kæmpe for at lære og han blot har brug for at I er sammen, brug for at mærke dig:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om hvad der sker med ham i denne alder, hvorfor han gør som han gør - og hvordan du hjælper ham bedst :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske