Brev:
Når babyen brokker sig
29. september 2015
Alder:
5 mdr.
Når babyen brokker sig
Hej Helen.
Et hurtigt spørgsmål om hvad man vel godt kan kalde opdragelse.
Der er rigtig meget gang i min søn på 5 måneder. Han bruger enormt meget krudt på at bevæge sig, fx trille, forsøge at løfte rumpen og sætte af med fødderne, rotere rundt i kravlegården, række efter legetøj osv. Nogle gange ”brokker” han sig imens, ikke gråd men mere sådan en ”åuuh”-lyd som vi voksne også kan lave når vi er irriterede over noget. Og det er netop sådan vi tolker det – at han bliver irriteret over at han forsøger og forsøger og så lykkes det ikke helt.
Nogle gange går vi lidt til og fra, skubber legetøjet lidt tættere på ham, hjælper ham med at trille rundt hvis det driller, hepper på ham osv. og det tager tit toppen af irritationen.
Spørgsmålet er så om det er ok at lade ham ligge og kæmpe og brokke sig lidt eller bør man tage ham op med det samme? Tager man ham op, er han helt forpustet og der går et par minutter inden han slapper af. Men det vel også være ok at ligge og øve sig, selvom man bliver lidt irriteret?
Det skal selvfølgelig ikke forsætte for lang tid, og han vil altid begynde at pjevse og græde hvis grænsen er nået. Sker det tager vi ham selvfølgelig op.
Med venlig hilsen
Maria