Svar: Er vores søn parat til at starte i skole?

24. september 2015

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)

Jeres dreng lyder til at være en sød og dejlig dreng, der i en alder af 5 år kan rigtig mange ting - og de ting, som du synes han mangler at lære, kan han sagtens nå at lære. Der er næsten et år til han skal starte i skole, og der sker rigtig meget i løbet af netop det år. Jeg tænker, at det kan have stor betydning for ham, at han nu vil være en af de ældste børn i børnehaven. Det vil være med til at udvide hans sociale kompetencer. Han skal have lov til at lege. Når han leger, så lærer han rigtig meget om sig selv og om andre - både følelsesmæssigt og socialt. Han udvikler sit sprog, sin kommunikation, sin motorik.

At være parat til skolestart handler om rigtig mange ting. Der er mange færdigheder, som jeres dreng skal mestre - f.eks. skal han kunne klippe med en saks, holde på en blyant, selv gå på toilettet osv. Men også hans personlighed, hans erfaringer, hans evne til at samarbejde med andre, hans måde at lege på osv. spiller alt sammen ind.

Her kommer en liste over ting, som det vil være godt, at han kan:

- Selv kunne klæde sig af og på. Det betyder bl.a. knappe knapper og lyne lynlåse
- Selv kunne tage sko af og på. Velkro - eller meget gerne lære at binde snørebånd.
- Selv kunne gå på toilettet - tørre sig og vaske sine hænder
- Hoppe på et ben, hinke, gå balance på en streg
- Kaste og gribe en bold i forskellig størrelse - fodbold og tennisbold
- Kunne holde på en blyant med to fingre
- Skrive sit eget navn - hvilket naturligvis er lettere, hvis man har et navn på 2 bogstaver og ikke et navn på 10 bogstaver:)
- Kende formerne cirkel, firkant, trekant - og kan tegne dem
- Kende de mest almindelige farver - rød, blå, gul, grøn, lilla, orange, brun, sort, grå..
- Tegne et menneske
- Tælle til 10 og forstå antal op til 10
- Tale i forståelige sætninger
- Deltage i en samtale om et simpelt emne
- Lytte til en historie, der bliver læst højt
- Genfortælle en historie, som han har fået læst højt
- Selv fortælle en historie
- Vide hvordan man læser i en bog
- Kende til og har prøvet at bruge en computer. Ved hvordan man f.eks. søger på internettet
- Lege med andre børn og deltage i fælles aktiviteter
- Forstå instruktioner i nye lege
- Forstå en fælles besked som "nu skal I tage jeres læsebog frem"
- Kunne hilse - sige goddag og farvel
- Have en vis grad af selvstyre. Kunne sidde stille og koncentreret i 20 minutter.
- Kunne overskue og planlægge en opgave i et vist omfang
- Hjælpe til med små opgaver derhjemme, som at dække bord eller gå ud med skraldeposen.

Du skriver, at du er bekymret for hans sprog, og jeg synes derfor, at du skal kontakte talepædagogen, som I tidligere har været i kontakt med. Der er intet i vejen for, at jeres drengs sprog bliver tjekket igen. Du nævner, at han har tendens til at "hakke", når han taler - det kan godt være en form for stammen, og det kan talepædagogen også vurdere og rådgive jer omkring.

Med hensyn til at lære at holde på en blyant, så prøv at købe trekantede blyandet eller køb et "gummi-greb" til at sætte på blyanten, som kan hjælpe ham til at holde rigtigt.

Øv pincetgreb og brug af fingerspidser ved at give ham en lille rosinpakke, hvor han selv skal fiske rosinerne ud af pakken. Prøv med små byggesæt, hvor man samler stænger og magneter, skal fiske dem ud af æsken og sætte ...

Annonce

... dem sammen. Prøv med hammer og søm, hvor han skal lave små figurer og hamre dem på en plade beregnet til dette formål.

Vis ham, hvordan man tegner en cirkel, en trekant og en firkant. Vis ham hvordan man kan lave cirklen om til et ansigt med øjne, næse og mund - simpelt - og lad ham selv prøve.

Han cykler - og det er super. Støttehjulene kan måske komme af til sommer, når han er blevet et år ældre :)

Udover disse ting, så er det rigtig vigtigt, at I er opmærksomme på hans selvværd og selvtillid. Det er vigtigt at han har begge dele:

- Selvværdet er følelsen af at han grundlæggende er god, har værdi fordi han er den han er. Han er værd at elske - ikke fordi han gør noget eller kan noget, men blot fordi han er den han er. At have et højt selvværd er vigtigt, fordi han naturligt vil sammenligne sig med andre og hvis han har et højt selvværd, så vil han stadig føle sig lige så god som de andre, selvom de kan noget andet end han kan. Selvværdet har betydning for han kan stå imod drilleri og for at han ikke driller andre eller er medløber, hvis andre gør noget forkert.

- Selvtillid er følelsen af at kunne. At han tror på, at den opgave han bliver stillet, kan han godt klare. Det er måden han træder ind i et lokale på, - man kan sige at det er noget ydre. Det andre kan se. Det er f.eks. selvtillid, hvis han siger "jeg er rigtig god til at klatre i træer!" Selvtillid er vigtigt, når han i skolen bliver stillet nogle opgaver, som han ikke har prøvet før - og han tør gå i gang med dem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal være opmærksomme på, hvordan I guider ham og hjælper ham. Det er vigtigt, at han ikke føler sig rettet på, at han ikke får følelsen af, at han ikke kan eller ikke er god nok, som han er. Jeg nævner dette, fordi du blandt andet skriver "vi forsøger at lære ham, at tegne inden for stregerne, og at det gøres lettere, når man holder ordentligt på blyanten". Det er her vigtigt, at I ikke til ham siger "hold ordentligt på blyanten", men i stedet anerkender, at det er svært, at I gerne vil hjælpe ham og at I tror på, at han nok skal lære det:)

Det er nogle vigtige og gode egenskaber han har - du fortæller blandt andet, at han har gode sociale evner, har gode venner i børnehaven og han generelt er meget medfølende, empatisk og tænker på andre. Det er super godt. En vigtig del i det at være parat til skole er netop hvordan barnet socialt fungerer med andre børn. Han skal både kunne vente på sin tur, indrette sig efter andre, men skal også kunne sige fra og mærke sine egne behov en gang imellem - og det lyder det faktisk som om, at han kan.

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I kunne undersøge hvilke skoler der er, hvor I bor. Hvis han er en lidt tilbageholden dreng, så vil han måske profitere rigtig godt af at komme i en skole, hvor der ikke er 28 elever i en klasse og flere spor, men derimod et mindre sted...

Det er også vigtigt, at I taler med pædagogerne i børnehaven om, hvordan de vurderer jeres dreng og hans skolemodenhed, samt taler med dem om, hvordan I og de kan støtte ham i løbet af det næste år:)

Og så er det vigtigt, at du ikke lader din frygt for, hvordan det vil gå ham påvirke hans start. Det er vigtigt, at han og I glæder jer til han skal begynde i skole. Han skal have lyst til det, være motiveret for at lære, møde nye kammerater osv.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor