Brev:
Er vores søn parat til at starte i skole?
24. september 2015
Alder:
5 år, 6 mdr.
Er vores søn parat til at starte i skole?
Kære Helen.
Jeg har brug for hjælp i forbindelse med min 5 1/2 år gamle dreng.
Han er en følsom, energisk, kvik, sød og dejlig dreng, men...
Han står for at skulle starte i skole til august, og jeg er meget i tvivl, om han udviklingsmæssigt er parat.
Han er vores førstefødte og jeg ved ikke, hvad han som 5 1/2 årig skal kunne, og hvad han i virkeligheden kan sammenlignet med andre på samme alder.
Vores søn kom lidt senere i gang med at tale, fordi han havde problemer med undertryk i ørene og måtte have lagt dræn (jeg husker desværre ikke hans præcise alder).
Herefter begyndte han at tale og blev (som det forventes) hele tiden bedre.
Men jeg vurderer ikke, efter at have hørt børn fra samme årgang i hans Børnehave tale, at han er lige så god.
Som 3 1/2 årig tog vi en test givet af vores kommune, for at teste 3 åriges sprog, og der dumpede han på nogle parametre, så vi fik et par samtaler med en talepædagog. Hun mente dog ikke, at der var grund til yderligere tiltag fra deres side.
Vi blev instrueret i nogle ting, for at bedre hans sprog, hvilket vi efter bedste evne har efterlevet. Og der er da også sket meget på de 2 år der er gået! Men er der sket nok..??
Lige inden sommerferien fik vi en test for 5 til 7 årige, som jeg, på samme vis som tidligere, udfyldte bedst muligt. Jeg har endnu ikke fået resultatet! Men jeg følte, at jeg i spørgsmålene, hvor der meget blev spurgt, om ja eller nej til om vores søn kunne sige nogle oplistede ord, satte kryds i 80% med nej, og det skræmte mig faktisk rigtig meget.
Er han virkelig så meget bagud..??
Jeg fortalte, lige efter sommerferien, en pædagog om testen og mine bekymringer. Hun fortalte mig ikke så meget om vores søns sprog, men fortalte mig, at den udfyldte test er "meget svær".
Det trøstede mig da lidt!!
Men jeg er stadig bekymret for, om han udviklingsmæssigt er parat, og hvad der skal til for at han bliver det.
Noget som ligeledes bidrager til min bekymring er følgende:
• Han er usikker når han taler, hakker i det, og har svært ved at sige en fuld sætning. Men det er ikke fordi han stammer, for det gør min far og det ville jeg kunne genkende. Men han bliver også afbrudt meget af vores datter på lidt over 4 år, som generelt fylder meget. Vi forsøger til stadighed at lære vores børn at tale efter tur og ikke afbryde hinanden. Men det har vi ikke meget succes med.
• Han kan ikke holde en blyant rigtigt (hvilket jeg heller aldrig har kunnet). Han holder i stedet for om blyanten i fast greb (jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det). Men vi er i gang med at lære ham, hvordan han skal holde en blyant.
• Han er usikker med sine fingre, for eksempel når vi laver perleplader.
• Han kan ikke tegne ting, men laver ligesom "streger" på papiret, hvor vi dog også forsøger at lære ham, at tegne inden for stregerne på en tegning, og at det gøres lettere, når man holder ordentligt på blyanten.
• Han kan ikke cykle uden støttehjul, og har ikke lyst til at prøve, selvom vi opmuntrer ham til det.
Men for at det ikke skal lyde for pessimistisk, så skal det også nævnes, at han til gengæld er:
• sindssygt god til at klatre og har kunnet det meget længe.
• god til at tælle og interesserer sig for tal. Han kan for eksempel tælle til 50 og til 100 med en smule hjælp (hvilket jeg er imponeret over, men faktisk ikke ved, om er helt almindeligt for hans alder)
• har gode sociale evner og kommer godt ud af det med sine venner i Børnehaven
• en meget følsom (særligt sensitiv), medfølende og empatisk dreng, som er rar at være sammen med og som tænker meget på andre.
Jeg har i bund og grund brug for at vide, hvad det forventes, at en dreng på hans alder skal kunne.
Hvad vi kan forvente vil ske i hans udvikling det næste år (inden han står for, at skulle starte i skole)?
Hvad vi kan gøre som forældre for at hjælpe ham, så han er bedst muligt klædt på til de udfordringer han vil møde i skolen?
Og hvad der forventes, at et barn der starter i skole, skal kunne?
Jeg håber at du kan hjælpe os og vores søn, så han er klar og bedst muligt klædt på, til de udfordringer der venter ham.
Jeg er nemlig mere urolig og nervøs end jeg kan beskrive, da jeg har haft en helvedes skoletid, og kan se meget af min søn i mig, og derfor på forhånd har den værste frygt for, hvordan han vil få det.
Mange hilsner fra
en bekymret og pylret mor