Er vores søn parat til at starte i skole?

24. september 2015

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Er vores søn parat til at starte i skole?

Kære Helen.

Jeg har brug for hjælp i forbindelse med min 5 1/2 år gamle dreng.

Han er en følsom, energisk, kvik, sød og dejlig dreng, men...

Han står for at skulle starte i skole til august, og jeg er meget i tvivl, om han udviklingsmæssigt er parat.
Han er vores førstefødte og jeg ved ikke, hvad han som 5 1/2 årig skal kunne, og hvad han i virkeligheden kan sammenlignet med andre på samme alder.

Vores søn kom lidt senere i gang med at tale, fordi han havde problemer med undertryk i ørene og måtte have lagt dræn (jeg husker desværre ikke hans præcise alder).
Herefter begyndte han at tale og blev (som det forventes) hele tiden bedre.
Men jeg vurderer ikke, efter at have hørt børn fra samme årgang i hans Børnehave tale, at han er lige så god.

Som 3 1/2 årig tog vi en test givet af vores kommune, for at teste 3 åriges sprog, og der dumpede han på nogle parametre, så vi fik et par samtaler med en talepædagog. Hun mente dog ikke, at der var grund til yderligere tiltag fra deres side.
Vi blev instrueret i nogle ting, for at bedre hans sprog, hvilket vi efter bedste evne har efterlevet. Og der er da også sket meget på de 2 år der er gået! Men er der sket nok..??

Lige inden sommerferien fik vi en test for 5 til 7 årige, som jeg, på samme vis som tidligere, udfyldte bedst muligt. Jeg har endnu ikke fået resultatet! Men jeg følte, at jeg i spørgsmålene, hvor der meget blev spurgt, om ja eller nej til om vores søn kunne sige nogle oplistede ord, satte kryds i 80% med nej, og det skræmte mig faktisk rigtig meget.
Er han virkelig så meget bagud..??

Jeg fortalte, lige efter sommerferien, en pædagog om testen og mine bekymringer. Hun fortalte mig ikke så meget om vores søns sprog, men fortalte mig, at den udfyldte test er "meget svær".
Det trøstede mig da lidt!!
Men jeg er stadig bekymret for, om han udviklingsmæssigt er parat, og hvad der skal til for at han bliver det.

Noget som ligeledes bidrager til min bekymring er følgende:

• Han er usikker når han taler, hakker i det, og har svært ved at sige en fuld sætning. Men det er ikke fordi han stammer, for det gør min far og det ville jeg kunne genkende. Men han bliver også afbrudt ...

Annonce

... meget af vores datter på lidt over 4 år, som generelt fylder meget. Vi forsøger til stadighed at lære vores børn at tale efter tur og ikke afbryde hinanden. Men det har vi ikke meget succes med.

• Han kan ikke holde en blyant rigtigt (hvilket jeg heller aldrig har kunnet). Han holder i stedet for om blyanten i fast greb (jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det). Men vi er i gang med at lære ham, hvordan han skal holde en blyant.

• Han er usikker med sine fingre, for eksempel når vi laver perleplader.

• Han kan ikke tegne ting, men laver ligesom "streger" på papiret, hvor vi dog også forsøger at lære ham, at tegne inden for stregerne på en tegning, og at det gøres lettere, når man holder ordentligt på blyanten.

• Han kan ikke cykle uden støttehjul, og har ikke lyst til at prøve, selvom vi opmuntrer ham til det.

Men for at det ikke skal lyde for pessimistisk, så skal det også nævnes, at han til gengæld er:

• sindssygt god til at klatre og har kunnet det meget længe.
• god til at tælle og interesserer sig for tal. Han kan for eksempel tælle til 50 og til 100 med en smule hjælp (hvilket jeg er imponeret over, men faktisk ikke ved, om er helt almindeligt for hans alder)
• har gode sociale evner og kommer godt ud af det med sine venner i Børnehaven
• en meget følsom (særligt sensitiv), medfølende og empatisk dreng, som er rar at være sammen med og som tænker meget på andre.

Jeg har i bund og grund brug for at vide, hvad det forventes, at en dreng på hans alder skal kunne.
Hvad vi kan forvente vil ske i hans udvikling det næste år (inden han står for, at skulle starte i skole)?
Hvad vi kan gøre som forældre for at hjælpe ham, så han er bedst muligt klædt på til de udfordringer han vil møde i skolen?
Og hvad der forventes, at et barn der starter i skole, skal kunne?

Jeg håber at du kan hjælpe os og vores søn, så han er klar og bedst muligt klædt på, til de udfordringer der venter ham.
Jeg er nemlig mere urolig og nervøs end jeg kan beskrive, da jeg har haft en helvedes skoletid, og kan se meget af min søn i mig, og derfor på forhånd har den værste frygt for, hvordan han vil få det.

Mange hilsner fra
en bekymret og pylret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder