Aftenputning - 14 uger

24. september 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Aftenputning - 14 uger

Kære Helen

Jeg har en skøn datter på 14 uger, som trives og udvikler sig som hun skal. Hun har siden fødslen sovet ved siden af mig, så hun kunne ammes når sulten meldte sig uden at hverken hun eller jeg behøvede at blive rigtigt vågne. Det har fungeret godt, og hun sover på den måde gerne 10-11 timer hver nat.

Lurene om dagen har det været lidt svære med, men hun sover nu mindst 2 lure i barnevogn, og selvom hun vågner efter ca. 45 min. kan jeg for det meste få hende til at falde i søvn igen og hun sover dermed gerne 1,5-2,5 time om formiddagen og 1-1,5 timer til middag. Desværre er det sådan, at jo længere dagen skrider frem, jo svære er det for hende at sove, så eftermiddagsluren er sjældent længere end 30 min. hvilket også gør at hun er meget træt hen under aften og bliver derfor puttet ca kl 19:00-20:00.

Hun er nu nået en alder, hvor vi ønsker at indføre et putteritual om aftenen, der indebærer at hun 1) bliver lagt til at sove i sin egen seng, og 2) får flaske så jeg ikke er den eneste der kan putte (jeg ...

Annonce

... har ellers ammet fuldt). Ritualet er at hun pusles, svøbes i dyne, får flaske og bliver lagt i vuggen med sutten og sovebamsen. Efter få minutter falder hun i søvn - så langt så godt. Men efter ca 30 min. vågner hun grædende og er meget utrøstelig.

Vi har prøvet at give hende sutten, stryge hende over håret, lægge en hånd på brystet, tage hende op og vugge hende, nynne for hende, tale til hende - intet virker. Det eneste der kan berolige hende og få hende til at falde i søvn igen er hvis jeg lægger mig sammen med hende og ammer til hun falder i søvn (oftest skal jeg dog også her ind til hende 2-3 gange inden hun er helt væk - sådan har det egentlig altid været). Men nu er vi jo lige vidt, og hun ender med at sove endnu en nat ved siden af mig i dobbeltsengen.

Mit spørgsmål til dig er nu: hvorfor vågner hun så febrilsk når hun ligger i sin vugge? Kan vi gøre noget for at hun ikke vågner op? Eller har du forslag til hvordan vi kan få hende beroliget igen uden at jeg behøver at amme hende i sænk?

Mange hilsner
Myntes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.