Brev:
Aftenputning - 14 uger
24. september 2015
Alder:
3 mdr.
Aftenputning - 14 uger
Kære Helen
Jeg har en skøn datter på 14 uger, som trives og udvikler sig som hun skal. Hun har siden fødslen sovet ved siden af mig, så hun kunne ammes når sulten meldte sig uden at hverken hun eller jeg behøvede at blive rigtigt vågne. Det har fungeret godt, og hun sover på den måde gerne 10-11 timer hver nat.
Lurene om dagen har det været lidt svære med, men hun sover nu mindst 2 lure i barnevogn, og selvom hun vågner efter ca. 45 min. kan jeg for det meste få hende til at falde i søvn igen og hun sover dermed gerne 1,5-2,5 time om formiddagen og 1-1,5 timer til middag. Desværre er det sådan, at jo længere dagen skrider frem, jo svære er det for hende at sove, så eftermiddagsluren er sjældent længere end 30 min. hvilket også gør at hun er meget træt hen under aften og bliver derfor puttet ca kl 19:00-20:00.
Hun er nu nået en alder, hvor vi ønsker at indføre et putteritual om aftenen, der indebærer at hun 1) bliver lagt til at sove i sin egen seng, og 2) får flaske så jeg ikke er den eneste der kan putte (jeg har ellers ammet fuldt). Ritualet er at hun pusles, svøbes i dyne, får flaske og bliver lagt i vuggen med sutten og sovebamsen. Efter få minutter falder hun i søvn - så langt så godt. Men efter ca 30 min. vågner hun grædende og er meget utrøstelig.
Vi har prøvet at give hende sutten, stryge hende over håret, lægge en hånd på brystet, tage hende op og vugge hende, nynne for hende, tale til hende - intet virker. Det eneste der kan berolige hende og få hende til at falde i søvn igen er hvis jeg lægger mig sammen med hende og ammer til hun falder i søvn (oftest skal jeg dog også her ind til hende 2-3 gange inden hun er helt væk - sådan har det egentlig altid været). Men nu er vi jo lige vidt, og hun ender med at sove endnu en nat ved siden af mig i dobbeltsengen.
Mit spørgsmål til dig er nu: hvorfor vågner hun så febrilsk når hun ligger i sin vugge? Kan vi gøre noget for at hun ikke vågner op? Eller har du forslag til hvordan vi kan få hende beroliget igen uden at jeg behøver at amme hende i sænk?
Mange hilsner
Myntes mor