Svar: Det sociale med andre børn

18. september 2015

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Først - du fortæller, at jeres dreng stortrives efter, at I har taget ham ud af dagplejen, og han nu kan gå hjemme og passes af mor og mormor. Det er tydeligt for jer at mærke, at han virker meget mere tryg, glad og tilfreds - og sådan skal det naturligvis være! Derfor lyder det som om, at det har været den rigtige beslutning for jer:)

Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom på, at han har brug for også at komme ud og lege med andre børn. og at du derfor undersøger, hvilke muligheder I har, hvor I bor. Der vil i mange kommuner være mulighed for legestuer - nogle er offentlige, andre private. Du kan spørge på biblioteket, du kan også undersøge om kirken tilbyder leg, salmesang eller lignende. Du kan også undersøge, hvor der er legepladser i jeres område, som I kan besøge. Der findes rigtig mange forskellige legepladser, som kan udfordre på forskellig vis. Og alle disse steder, vil jeres dreng naturligt møde andre børn, og du vil også møde andre mødre, som måske har valgt at gå hjemme:)

Du kan naturligvis også vælge at gå til rytmik, gymnastik, musik og bevægelse, svømning eller lignende med ham. På den måde vil der ske nogle ting i hverdagen, hvor han både er sammen med dig, men også kommer ud og møder andre børn og voksne, oplever at være flere sammen, skulle følge hvad "instruktøren" siger osv.

Du kan også prøve at sætte en annonce i lokalavisen og efterlyse andre hjemmegående, legestuer osv. og se om nogle gode muligheder dukker op... Eller sætte et opslag op i jeres lokale supermarked, købmand osv.

Med den alder han har, så har han glæde af at være sammen med andre børn. Det er rigtig dejligt at spejle sig i andre, se hvad andre gør, prøve at gøre det samme. Det er også godt for ham f.eks. at skulle dele legetøj, lade en anden lege med den røde bil og selv skulle lege med den blå - finde ud af at bytte, skiftes, deles om.

Det er dejligt at spise sammen med andre børn, sidde omkring bordet, pakke sin medbragte mad ud, grine med de andre, fjolle, hygge sig med de andre.

I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt begynde at lege mere og mere med andre børn. Og ja - du har ret i, at i 2 års alderen har børn ofte rigtig meget glæde af at lege sammen med andre. Behovet for leg er stort hele tiden, men bliver med den alder jeres dreng har nu, blot større og større. Derfor er det vigtigt at sikre ham mulighed for ...

Annonce

... leg:)

Voksne leger også anderledes, end børn gør - det er ikke det samme for ham at lege med jer, som det er at lege med andre børn. Når vi voksne leger, så er vi måske ikke altid helt så motiverede, der er lidt begrænsninger på, hvor længe vi synes det er sjovt at ligge på gulvet og lege med tog og biler... og tankerne er måske på andre praktiske ting, som vi også skal have lavet. Når vi leger med vores børn, så har vi også en naturlig tendens til at lege på barnets præmisser. Vi diskuterer ikke, undgår konflikter og følelsesmæssige sammenbrud... og sådan er det ikke, når børn leger med børn.

Når børn leger sammen, så vil der naturligt være mere modstand, flere konflikter. De skal lære at forstå hinanden, tyde hinandens signaler, kommunikere sammen, finde ud af at dele osv. Det er rigtig svært. Når børn leger sammen, så vil den ene naturligt nogle gange blive ked af det, store følelser er på spil og her skal vi hjælpe vores børn med at forstå, hvad det jeg gør, gør ved en anden. Det tager rigtig lang tid at lære, men det starter med den alder jeres dreng har nu og derfor er det igen vigtigt, at han har mulighed for at lege med andre børn.

At lege med både yngre og ældre børn kan også være rigtig godt. Når man leger med ældre, skal man nogle gange "strække sig" for at kunne følge med, man skal lige yde noget ekstra, prøve lidt mere for at ting lykkes, skal måske turde noget nyt... Når man leger med yngre børn, så skal man lære at tyde det mindre barns signaler, lære at tage hensyn, ikke være for hårdhændet, fornemme hvad barnet vil, selvom det ikke har sprog osv...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du må undersøge mulighederne, hvor I bor. I nogle kommuner findes der 2 års børnehaver, hvilket kan betyde, at jeres dreng så ikke behøver komme i dagpleje, før han skal begynde i børnehave. Det kan også være, at du oplever at han trives så godt hjemme, at I finder en hverdag med mulighed for leg, følger andre børn osv. så I fornemmer, at han trives bedre med at være hjemme lidt længere. Måske vil du fornemme at han hen af vejen begynder at efterspørge leg med andre børn, selv giver udtryk for at han savner noget, at han gerne vil ind og lege med de andre børn bag hæggen... Det er jo et godt udgangspunkt for at starte:)

Jeg vil anbefale dig at se på hjemmesiden hjemmeunger.dk. Her kan du måske finde lidt inspiration - og lidt ro omkring din beslutning:)

Rigtig meget held og lykke!

Fortsat god søndag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor