18 mdr. og vågner om natten

18. september 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

18 mdr. og vågner om natten

Kære Helen

Jeg skriver til dig ang. min søn på halvandet år. Han er generelt i godt humør, har gåpåmod – og er sprængfyldt med energi. Desværre fungerer det ikke så godt med søvnen.

Da han var omkring fire måneder gammel gik fra at sove hele dagen væk til kun at sove tre lure af 30-45 minutters varighed på en hel dag, samt at vågne meget tidligt om morgenen uden at være udhvilet. Begge dele resulterede i, at han var pylret og træt meget af tiden. Selvom han var træt, havde han meget svært ved at overgive sig til søvnen og kastede sig rundt i sengen/barnevognen, for at holde sig selv i gang.

Som et forsøg på at få ham til at falde til ro og sove, begyndte vi at age ham på kinden, holde hånden hen over hans øjne og holde ham i hånden, når han skulle sove. Selvom det stadig ofte tog 20-30 minutter at falde i søvn, fik det ham til at slappe af og gjorde derved situationen mindre frustrerende. Som udgangspunkt var ”hånden” altså en succes, og vi håbede derfor for en stund, at problemerne var ved at ovre.

Kort tid efter begyndte han imidlertid at vågne to-tre nætter hver uge og være vågen et par timer i træk. Dette er den dag i dag stadig et problem. Han vil ikke op og lege og er ikke sulten. Han kan bare ikke falde i søvn igen. Han kaster sig derimod rundt i sengen, vil have vores hånd ved sig, piller ved den konstant, og bliver meget ked af det, hvis vi tager den væk. Der er ikke umiddelbart et mønster i, hvilke nætter han vågner, så vi ser ikke en relation til, hvor meget han f.eks. har sovet i løbet af dagen eller om der er sket, noget usædvanligt.

For at mindske hans afhængighed af vores hånd, når han skal sove, har vi givet ham en bamse at sove med som erstatning. Den er han dog ikke faldet for, og bruger den i stedet til at kaste rundt med. Når han har været vågen om natten, formår han heldigvis som oftest at sove godt en time længere om morgenen – men han bliver dog hurtigere træt op af formiddagen.

I de sidste par måneder har han sovet i sin seng i vores soveværelse og indimellem også ...

Annonce

... kommet over i vores seng. Egentligt var han kommet på eget værelse, da jeg stoppede med natteamningerne omkring 9 måneders alderen, men det blev for hårdt at sidde ved siden af hans seng to timer i træk flere nætter om ugen, så han rykkede ind til os igen. Nu kan vi i stedet nå ham, mens vi selv ligger i vores seng.

Som et forsøg på at mindske hans opvågninger om natten, har vi aftalt med vuggestuen, at han max skal sove 2.5 time til middag. Til en start så det ud til at virke, men det er dog ikke så tydeligt mere. Vi har også fået tjekket hans ører – men det er ikke væske i mellemøret, der holder ham vågen.

Om aftenen bruger han også en del tid på at falde i søvn. Oftest sidder vi ved ham i 30-40 minutter før han endelig overgiver sig til søvnen ved 20-20.15 tiden. Vi har af to omgange (ved 6 og 9mdrs alderen) forsøgt os med ”godnat og sov godt”. Det virkede fantastisk på hans storesøster, men vi måtte begge gange sande, at det ikke virker på ham. Gråden tog ikke af, som ugerne gik.

Som det nok fremgår, bruger vi meget tid og energi på at få vores dreng til at sove. Det er hårdt for os, da det tapper os for den energi, der jo ellers skulle bruges på at pleje os som par og begge vores børn i løbet af dagen. Vi vil derfor være taknemmelige for et råd til, hvordan vi kommer ud af denne dårlige rytme vi har – særligt om natten.

Med venlig hilsen

De trætte forældre

P.s. Nedenfor kan du se, hvordan et typisk døgn ser ud for vores dreng:
Kl. 5.45-6.30: Vågner
Kl. 6.30: Morgenmad
Kl. 7.45: I vuggestue
Kl. 8.30: Frugt
Kl. 10.30: Frokost
Kl. 11.00-13.30: Middagslur
Kl. 14.30: Frugt/brød
Kl. 16.00: Hentes fra vuggestuen.
Kl. 17.00: Snack. (Er ofte træt på dette tidspunkt).
Kl. 17.45: Aftensmad
Kl. 18.15-18.45: Leg, nogle gange i bad. (På dette tidspunkt og ca en time frem har han MEGET energi, der skal brændes af).
Kl. 18.45: Natmad
Kl. 19.15: Natble, børste tænder og godnathistorie
Kl. 19.30: Ligges i seng, godtnatsang.
Kl. 23.30-3.00: Er han vågen, er det et par timer i dette tidsinterval.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder