Brev:
Det sociale med andre børn
18. september 2015
Alder:
17 mdr.
Det sociale med andre børn
Hej Helen.
Vores søn startede med at gå i dagpleje, da han var 10 mdr. Det blev desværre aldrig rigtig godt og for 3 ugers tid siden tog jeg ham ud af dagplejen og han bliver nu passet herhjemme. Mest af mig, men også af mormor 4-5 timer i ugen og selvfølgelig af sin far, når han er hjemme. Vores søn STORTRIVES med ikke at skulle i dagpleje - hold op mand, en lækker unge vi har, når han ikke presses ud i mere end han kan overskue (han er sensitiv/signalstærk).
Vi bor desværre et sted, hvor ikke ret mange tilsyneladende går hjemme med deres børn, og der er derfor ikke nogen børn i området at lege med om formiddagen, hvor der er mest brug for det. Jeg er ved at finde forskellige alternativer og muligheder, men helt let er det ikke.
Det har så fået mig til at tænke på, hvordan det er med børns sociale udvikling. Hvad gør et menneske socialt og hvilke forhold er det vigtig at være obs på?
Fra hvilken alder er det vigtigt for min dreng jævnligt at mødes med børn omkring samme alder?
Han kan godt li at være sammen med andre børn i meget små grupper, skal lige se dem an først, men viser tydeligt interesse og efter lidt tid også i intiativ i forhold til dem. Han har dog brug for min støtte, men vil rigtig gerne og smiler og er glad.
Fra dagplejen ved jeg dog at det er svært for ham, når der sker for meget omkring ham på en gang, hvis der er meget larm eller der er nogen børn, som er for pågående, vilde eller som han ikke føler sig tryg ved.
Dagplejeren mente jeg gjorde ham en bjørnetjeneste ved at tage ham ud af dagplejen, men jeg tænker, at ingen har de bedste udviklingsmuligheder, hvis de konstant er presset ud over evne, tværtimod. Jeg mener, at gode, tillidsfulde og trygge forhold med al den støtte og opbakning han har brug for, er vejen frem og med legeaftaler og besøg på steder hvor der er andre børn (legepladser, biblioteker mm), tror jeg han nok skal få det lært inden han igen skal væk hjemmefra nogle timer hver dag.
Jeg er dog meget i tvivl om, hvornår det er smart at sende ham af sted igen.
Vi havde oprindelig tænkt, at når han er omkring de 2 og bedre kan udtrykke sig og er mere klar, så kunne han kommer dagpleje igen (et andet sted) og derefter i børnehave. Men jeg hader tanken om, at han skal starte op et nyt sted for en kort tid og derefter et nyt sted igen. Dog er jeg bange for, at det bliver for voldsomt med at starte direkte i børnehave efter at have gået hjemme.
Jeg kunne virkelig godt bruge dine tanker om ovenstående. Vil SÅ gerne det bedste for vores søn... Men det er godt nok svært at vide, hvad der er det rigtige at gøre ;-)
Hilsen