Svar: Pylret baby sammen med mor

7. september 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder simpelthen så fint, at jeres dreng er begyndt selv at trappe amningen ned. Det er den bedste måde at stoppe amningen på, hvis han selv begynder at sige fra og vise sig klar. Med den alder han har så er der ingen grund til, at du ammer ham sen aften. Det er rigtig fint, hvis du fortsat ammer ham før han skal puttes, og så kan du amme ham sen aften en gang i løbet af natten eller tidlig morgen, hvis han viser behov for det - men vågner han ikke og søger efter brystet, så behøver du ikke amme ham.

Der er intet som tyder på, at han ikke skulle få mælk eller kalk nok. Du ammer ham en gang i døgnet (nogle gange to) og Calcium (kalk) fra modermælk optages rigtig godt - 60-70% af modermælkens kalk går til barnet. Derudover tilbyder du ham jo familiemad, så han spiser mere og mere varieret og så bruger I også stadig mme i hans grød. Det er super fint. I stedet for at amme ham om eftermiddagen må du gerne tilbyde ham til tykmælk eller yoghurt. Han må med den alder han har få 50-100 ml komælk dagligt, så det afhænger naturligvis også af, hvor meget mælk der indgår i jeres aftensmad mv:)

Ost er også en god og vigtig kilde til kalk. Du kan give ham skæreost, ost skåret i humpler, som han kan sidde og tygge sig igennem. Du kan give ham smøreost på brødet, og du kan også bruge revet ost på en varm mad.

Med hensyn til hans bideri, så kan det både skyldes, at han nu er ved at sige fra overfor amningen. Det kan også skyldes, at din mælkemængden er blevet nedsat, så han skal arbejde og hive lidt mere i brystet, for at malke mælken ud - og i den forbindelse tager han ekstra fat og får bidt dig. Og så kan det også skyldes, at han nu har en alder, hvor han er helt bevidst om, at mor og bryst er to forskellige ting, og at han ved at bide dig, kan få en reaktion - som naturligvis er spændende at undersøge.

Det lyder som om, at han gør det, når brystet er ved at være tømt og han er ved at være færdig med at spise. Derfor vil det være rigtig fint, at du tager ham fra, før han når at bide dig, - præcist som du skriver, tager ham fra, giver ham sutten i stedet og putter ham. Det vil være helt okay, at du på den måde ...

Annonce

... afkorter amningen.

Hvis han gør det først i amningen, når du lægger ham til, så kan det hjælpe hvis du kan stimulere lidt ekstra før du tilbyder ham brystet. Hvis du kan få nedløbsrefleksen i gang, så vil han ikke have tendens til at bide helt så kraftigt.

Hvis han bider bevidst, for at få en reaktion, så må du sige "AV!" eller lignende højt og tydeligt, så han fornemmer, at det her var forkert. Det bryder du dig ikke om. Nogle gange vil han blive forskrækket og græde over dit udbrud, men det kan være nødvendigt, for at han husker, at han gjorde noget, som du ikke brød dig om...

Du må gerne amme ham tidlig morgen, hvis du nogle gange synes, at det fungerer, sikrer ham lidt ekstra mælk og det er en god måde for jer begge at starte dagen på:) Du må naturligvis også stadig gerne malke lidt ud, for at stimulere til ekstra mælk, men hen af vejen, så vil din krop naturligt nedsætte din mælkeproduktion, hvis ikke han dier særlig meget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til, at han er lidt ekstra pylret, når du sidder med ham, end når far og andre sidder med ham, så er det helt normalt. Det er ikke fordi du gør noget forkert eller fordi der er noget galt med jeres tillknytning :) Det er kun fordi du er mor, og I to er meget tæt knyttet. Du har fra han var ganske nyfødt reageret på alle hans signaler, alle hans behov og overfor dig, tør han derfor være lidt mere grædende, mangle lidt mere overskud, pylre lidt mere - ligesom han overfor dig sandsynligvis også vil prøve lidt flere grænser:)

Du skal naturligvis være opmærksom på, om du har tendens til at selv at pylre lidt ekstra om ham - hvilket jo også er meget normalt, det er en af de forskelligheder, der kan være på mænd og kvinder - vi er lidt mere forsigtige og pylrer lidt mere "pas nu på", "uha, ikke så hurtigt", "åh ned, hvad skete der?" osv. hvor fædre er lidt mere afslappede "sejt", "sikke du kan", "op igen!". Jeg ved ikke om dette kan spille ind hos jer, men det kan overvejes:)

Det er helt normalt, at han reagerer som han gør, og det lyder som om, at han er inde i en rigtig god udvikling på alle måder!

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!