Hvordan støtte til mere kærlig dialog?

7. september 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Hvordan støtte til mere kærlig dialog?

Kære Helen

Måske et af de sværere spørgsmål: Vores søn på snart 4 er meget konkurrenceminded, når han taler med de andre børn i børnehaven, og det er på sådan en træls måde, synes jeg.

Fx hørte jeg ham så sent som denne morgen sige til en anden pige i børnehaven (efter jeg kort tid inden havde fortalt ham, at han ville blive hentet tidligt i dag af sin mormor): "Jeg bliver bare hentet tidligere end dig i dag" sagt i en sådan et hårdt tonefald.

Om jeg fatter, hvor han får det fra?? Altså andet end at han har hørt det fra andre børnehavebørn, og nu giver den videre.... Det ...

Annonce

... er mit bedste bud på, hvordan det er opstået.

Mit eget bud på at bløde op på den form for retorik her til morgen, var at sige til min søn og den pige, han talte til: "Jamen så er det dig, der bliver hentet tidligt i dag, Mattias, og en anden gang er det Pernille").

Hvad vil du foreslå? Derudover er der også masser af konkurrence-retorik ude på legepladsen, nogle gange sagt i et indbydende tonefald (hvem kommer først), men også ofte: Jeg kan hurtigere/bedre end dig" eller " du kan ikke lige så godt som mig"..

Venter spændt på dit svar ;o)

Med venlig hilsen
Mattias' mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder