Brev:
Hvordan støtte til mere kærlig dialog?
7. september 2015
Alder:
3 år, 9 mdr.
Hvordan støtte til mere kærlig dialog?
Kære Helen
Måske et af de sværere spørgsmål: Vores søn på snart 4 er meget konkurrenceminded, når han taler med de andre børn i børnehaven, og det er på sådan en træls måde, synes jeg.
Fx hørte jeg ham så sent som denne morgen sige til en anden pige i børnehaven (efter jeg kort tid inden havde fortalt ham, at han ville blive hentet tidligt i dag af sin mormor): "Jeg bliver bare hentet tidligere end dig i dag" sagt i en sådan et hårdt tonefald.
Om jeg fatter, hvor han får det fra?? Altså andet end at han har hørt det fra andre børnehavebørn, og nu giver den videre.... Det er mit bedste bud på, hvordan det er opstået.
Mit eget bud på at bløde op på den form for retorik her til morgen, var at sige til min søn og den pige, han talte til: "Jamen så er det dig, der bliver hentet tidligt i dag, Mattias, og en anden gang er det Pernille").
Hvad vil du foreslå? Derudover er der også masser af konkurrence-retorik ude på legepladsen, nogle gange sagt i et indbydende tonefald (hvem kommer først), men også ofte: Jeg kan hurtigere/bedre end dig" eller " du kan ikke lige så godt som mig"..
Venter spændt på dit svar ;o)
Med venlig hilsen
Mattias' mor