Svar: Lære at kravle
4. september 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Jeres datter lyder til at være rigtig godt igang motorisk og det lyder super godt, det du fortæller! Hun er jo ikke mere end 7 måneder gammel:)
Jeres datter lærer netop at kravle ved, at hun stiller sig op i kravlestilling og står og rokker frem og tilbage. Det er på denne måde, at hun begynder at få lidt fornemmelse for sin krop, finder balancen og stille og roligt vil den vægtoverføring, som hun laver med kroppen komme ud i armen, som hun så flytter og knæene følger så med. I kan ikke hjælpe hende ved at flytte på hendes arme og ben, det lærer hun af sig selv, når hun står og rokker.
I kan dog hjælpe hende ved at sætte jer bag hende, så hendes fodsåler støder mod jeres knæ. I kan holde hende på maven og hjælpe hende med at rokke frem og tilbage. Lidt på samme måde, som hun lige nu bruger væggen :) Og I kan også hjælpe hende ved at sikre, at hun har et skridsikkert underlag at kravle på. Et glat trægulv, gør det rigtig svært at kravle uden at falde, og et stengulv er heller ikke godt - og gør rigtig ondt, hvis hun så falder...
Hvis I har, eller I kender nogen, som har et væg-til-væg-tæppe, vil det helt klart være en fordel. I kan også prøve med nogle store gulvbrikker på gulvet, ligesom I kan købe knæbeskyttere (se gobabygo.dk), som gør, at hun bedre kan stå fast på sine knæ, når hun forsøger at komme af sted. Det kan hjælpe hende til at finde ud af at kravle.
Det er helt normalt, at hun i begyndelsen kommer baglæns og ikke forlæns - til stor frustration! Det er ikke sjovt for hende, når hun kommer væk fra det, hun ønsker at komme hen imod, og så bliver hun naturligvis frustreret og ked af det:)
Men øvelse gør mester og hun er rigtig godt igang! Det skal nok lykkes :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske