Brev:
Hjææælp, søvn problemer?
6. september 2015
Alder:
4 mdr.
Hjææælp, søvn problemer?
Kære Helen,
SÅ blev jeg endelig medlem herinde – jeg har læst en del af dine svar og jeg synes dine vejledninger og dine råd virker rigtig brugbare. Jeg håber derfor VIRKELIG at du kan hjælpe vores lille familie herhjemme.
Vi har en søn, Valdemar, på knap 4 mdr.. Valdemar er 1 måned fortidligt født og ankom til verdenen ved kejsersnit. Min fødsel var heller ikke så let, den tog knap 90 timer fra vandafgang. Min og Valdemars start har derfor ikke være så nem. Vi har hidtil gået til Zoneterapeut og kiropraktor, men synes ikke der har været den store gevinst og kan umiddelbart ikke se ændringer i adfærd eller mønstre.
Valdemar har stort set grædt i 2,5-3 mdr både nat og dag og man antog det var kolik. Det er heldigvis aftaget og Valdemar har en fin søvnrytme sen aften/nat og vågner 1-2 gange for at spise (ca. Kl. 01 og 05). Han får flaske, da min mælkeproduktion stoppede gradvist, grundet stress/frustrationer over gråd, gråd og atter gråd. Han har fået flaske ca 2 mdr nu (arla&me).
Det STORE problem ligger i, at han ikke vil sove om dagen. Han sjat-spiser gennem en hel dag og spiser sjældent en hel flaske ad gangen – det gør måske at han ikke bliver ordentlig mæt og kan sove – MEN når han så endelig spiser en hel flasker er det fortsat samme problem. Om dagen tager han korte lure mellem 20-45 min ad gangen. Mht til putning, så synes jeg, at jeg er blevet god til at fornemme hvornår han skal puttes (han er stadig vågen, men træt og lige inden små-gråden begynder) – alligevel vågner han efter 20-45 minutter – han kan enten ligge og kigge ud i det blå eller stikke i gråd somom hele verdenen er ved at vælte sammen – det svinger utrolig meget.
Jeg har forsøgt at gå ud til barnevognen hver 10-15 min og vugge ham i ca. 15-30 min, så man forsøge at hjælpe ham videre i søvnen, men det virker heller ikke - han vågner stadigvæk efter vuggestop. Jeg har forsøgt at gå ture igen, igen og igen, men heller ikke dette har effekt, når jeg så stiller vognen igen.
Når vi så kommer til aften og han er helt bombet efter kampen om at holde sig vågen en hel dag er det SÅ svært at få ham til at falde til ro og få ham til at sove – han får typisk en flaske ved 17-18 tiden og kan derefter ikke falde til ro før han har kørt sig selv træt – det tager op til 3 timer før han falder til ro. Han ligger i min favn om aftenen, da jeg slet ikke kan ligge ham fra mig, hvis jeg gør, skriger han. IH, hvor er det synd, men vi aner virkelig ikke hvad vi skal gøre?
Vi har forsøgt med nusseklud, som dufter af mig, nusse på panden og hånd på brystet osv - intet virker.
Jeg tænker om man kunne gå over til en kombi kost – altså grød og flaske.? Kunne det give ham mere ro - er det mon vejen vi skal?
Mange hilsner
Den frusterede mor