Hjææælp, søvn problemer?

6. september 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjææælp, søvn problemer?

Kære Helen,

SÅ blev jeg endelig medlem herinde – jeg har læst en del af dine svar og jeg synes dine vejledninger og dine råd virker rigtig brugbare. Jeg håber derfor VIRKELIG at du kan hjælpe vores lille familie herhjemme.

Vi har en søn, Valdemar, på knap 4 mdr.. Valdemar er 1 måned fortidligt født og ankom til verdenen ved kejsersnit. Min fødsel var heller ikke så let, den tog knap 90 timer fra vandafgang. Min og Valdemars start har derfor ikke være så nem. Vi har hidtil gået til Zoneterapeut og kiropraktor, men synes ikke der har været den store gevinst og kan umiddelbart ikke se ændringer i adfærd eller mønstre.

Valdemar har stort set grædt i 2,5-3 mdr både nat og dag og man antog det var kolik. Det er heldigvis aftaget og Valdemar har en fin søvnrytme sen aften/nat og vågner 1-2 gange for at spise (ca. Kl. 01 og 05). Han får flaske, da min mælkeproduktion stoppede gradvist, grundet stress/frustrationer over gråd, gråd og atter gråd. Han har fået flaske ca 2 mdr nu (arla&me).

Det STORE problem ligger i, at han ikke vil sove om dagen. Han sjat-spiser gennem en hel dag og spiser sjældent en hel flaske ad gangen – det gør måske at han ikke bliver ordentlig mæt og kan sove – MEN når han så endelig spiser en hel flasker er det fortsat samme problem. Om dagen tager han korte lure mellem 20-45 min ad gangen. Mht til putning, så synes jeg, at jeg er ...

Annonce

... blevet god til at fornemme hvornår han skal puttes (han er stadig vågen, men træt og lige inden små-gråden begynder) – alligevel vågner han efter 20-45 minutter – han kan enten ligge og kigge ud i det blå eller stikke i gråd somom hele verdenen er ved at vælte sammen – det svinger utrolig meget.

Jeg har forsøgt at gå ud til barnevognen hver 10-15 min og vugge ham i ca. 15-30 min, så man forsøge at hjælpe ham videre i søvnen, men det virker heller ikke - han vågner stadigvæk efter vuggestop. Jeg har forsøgt at gå ture igen, igen og igen, men heller ikke dette har effekt, når jeg så stiller vognen igen.

Når vi så kommer til aften og han er helt bombet efter kampen om at holde sig vågen en hel dag er det SÅ svært at få ham til at falde til ro og få ham til at sove – han får typisk en flaske ved 17-18 tiden og kan derefter ikke falde til ro før han har kørt sig selv træt – det tager op til 3 timer før han falder til ro. Han ligger i min favn om aftenen, da jeg slet ikke kan ligge ham fra mig, hvis jeg gør, skriger han. IH, hvor er det synd, men vi aner virkelig ikke hvad vi skal gøre?

Vi har forsøgt med nusseklud, som dufter af mig, nusse på panden og hånd på brystet osv - intet virker.

Jeg tænker om man kunne gå over til en kombi kost – altså grød og flaske.? Kunne det give ham mere ro - er det mon vejen vi skal?

Mange hilsner
Den frusterede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor