Svar: Bidt i vuggestuen

18. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Åh, hvor er det bare synd for din datter. En ting er, at hun en enkelt gang eller to oplever at blive bidt, men at det nærmest sker dagligt, og at det er så voldsomt, at du nogle gange føler dig nødsaget til at holde hende hjemme - det er naturligvis ikke rimeligt, og jeg kan godt forstå, at du bliver både ked af det og frustreret.

Det er rigtig godt, at du har talt med pædagogerne og lederen af institutionen. Det er også rigtig godt, at de er opmærksomme på problemet, men det lyder som om, at de er nødt til at "mandsopdække" det barn, som tilsyneladende forløber sig igen og igen. Du skal naturligvis være tryg ved at sende din datter af sted - og din datter skal være tryg ved at komme i institutionen. Heldigvis lyder det som om, at hun er glad for det, hun virker ikke mærket, og hendes humør er godt - hun vil stadig gerne derhen, og det er rigtig godt. Det er netop vigtigt, at du hjemme ikke begynder at tale om, at de andre børn er dumme eller at det ikke er rart at være der, når det andet barn bider osv. fordi det kan gøre, at hun naturligt kan blive ked af at skulle af sted.

Men du må gerne gøre det, du gør. Du skal naturligvis ikke med det samme spørge hende "er du blevet bidt i dag?" eller lignende. Når du henter hende, så har hun umiddelbart glemt episoden, har sine tanker andre steder ...

Annonce

... og er blot glad for at se dig, glad for at I nu er sammen, og det er godt. Men når du ser, at hun har et bidemærke, så er det helt okay, at du viser, at du ser det. Du er ikke ligeglad og du møder hende "AV, det gjorde ondt" og giver hende forståelse "man må ikke bide" og vejledning "du skal sige stop!" osv. Det er fint.

Men det kan naturligvis ikke stå alene, og du har helt ret i, at det er vigtigt, at anerkende hende, og at det er forkert. Hun skal som sagt kunne være tryg ved at være i institutionen, og hun skal ikke bides voldsomt flere gange om ugen. Måske sker der et eller andet mellem hende og et andet barn, som udløser et særligt bideri her… Pædagogerne er derfor nødt til at være der, for at finde ud af, hvad det handler om, og hvorfor det sker igen og igen.. Og så finde en løsning. Kemien mellem de to børn fungerer måske ikke… Måske skal din datter og det andet barn være på hver sin stue, hvis det er noget, som især sker mellem netop de to… Du skal naturligvis også tale med pædagogerne om, at du efterhånden føler dig nødsaget til at holde din datter hjemme, for sådan skal det naturligvis ikke være.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er tilknyttet børnepsykolog til institutionen, og hvis personalet oplever, at den her situation er rigtig svær, så kan de altid kontakte PPR og få psykologisk rådgivning.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder