Brev:
Bidt i vuggestuen
18. august 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Bidt i vuggestuen
Hej Helen
Jeg faldt over din artikel om når små børn bider. Til sidst nævner du, at det måske er bedst ikke at tale om bidningen derhjemme, og jeg blev i tvivl om hvordan jeg forholder mig overfor mit barn som bliver bidt.
Min datter startede i vuggestue da hun blev 2, og er der 3-4 timer dagligt. Hun elsker det! Desværre er hun de seneste to uger blevet bidt 6 gange dvs næsten dagligt. Vuggestuen er naturligvis opmærksomme på problemet, kede af når det sker, og der arbejdes fortsat på at forhindre det. Jeg ved at de gør hvad de kan, og at det går stærkt når det sker. Alligevel er det så mange gange at det går mig ekstra på. Jeg kan som mor ikke gøre andet end at holde hende hjemme, men det er jo heller ikke som sådan en løsning.
Men hvilken effekt har det mon på min datter at blive bidt så ofte? I vuggestuen bliver hun ked af det pga det gør ondt, og siger at hun vil fortælle det til sin mor. Men det går hurtigt over. Hun virker også til at have glemt episoden når jeg henter hende. Hendes humør virker ikke mærket af det, og hun fortæller om de andre ting hun har oplevet den dag. Kun hvis jeg påpeger mærket fortæller hun hvad der er sket. Jeg siger "Av det gjorde ondt hva. Man må ikke bide. Så skal du sige stop". Når jeg fortæller hende at hun skal sige "stop", har jeg tænkt på, at jeg heller ikke vil gøre hende "flov" over at have fået endnu et bid. Samtidig synes jeg det er synd hvis hun bare tror og accepterer at daglige ømme bid er en del af at gå i vuggestue. For det er jo mig der bestemmer at hun skal derhen…
Hilsen