Bidt i vuggestuen

18. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Bidt i vuggestuen

Hej Helen

Jeg faldt over din artikel om når små børn bider. Til sidst nævner du, at det måske er bedst ikke at tale om bidningen derhjemme, og jeg blev i tvivl om hvordan jeg forholder mig overfor mit barn som bliver bidt.

Min datter startede i vuggestue da hun blev 2, og er der 3-4 timer dagligt. Hun elsker det! Desværre er hun de seneste to uger blevet bidt 6 gange dvs næsten dagligt. Vuggestuen er naturligvis opmærksomme på problemet, kede af når det sker, og der arbejdes fortsat på at forhindre det. Jeg ved at de gør hvad de kan, og at det går stærkt når det sker. Alligevel er det så mange gange at det går mig ekstra på. Jeg kan som mor ikke gøre andet end at holde hende hjemme, men det er jo heller ikke som sådan en løsning.

Men hvilken effekt har det mon ...

Annonce

... på min datter at blive bidt så ofte? I vuggestuen bliver hun ked af det pga det gør ondt, og siger at hun vil fortælle det til sin mor. Men det går hurtigt over. Hun virker også til at have glemt episoden når jeg henter hende. Hendes humør virker ikke mærket af det, og hun fortæller om de andre ting hun har oplevet den dag. Kun hvis jeg påpeger mærket fortæller hun hvad der er sket. Jeg siger "Av det gjorde ondt hva. Man må ikke bide. Så skal du sige stop". Når jeg fortæller hende at hun skal sige "stop", har jeg tænkt på, at jeg heller ikke vil gøre hende "flov" over at have fået endnu et bid. Samtidig synes jeg det er synd hvis hun bare tror og accepterer at daglige ømme bid er en del af at gå i vuggestue. For det er jo mig der bestemmer at hun skal derhen…

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder