Svar: Spytter når hun spiser
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at din datter spytter maden ud, når hun spiser. Det er ikke for at spytte eller for at irritere dig, men handler om, at hun mundmotorisk stadig er lidt umoden og derfor ikke helt kan finde ud af at spise korrekt.
Når hun drikker mælk (af bryst eller flaske) så bruger hun sin tunge til at malke med. Det betyder, at tungen lægges frem over underlæben, og hun bevæger sin tunge op og ned. Og når hun nu skal spise med en ske, så er det en helt anden teknik, som naturligt er rigtig svær. Når hun nogle gange spytter eller presser maden ud af munden med tungen, så er det fordi hun "malker" med tungen og endnu ikke helt har fundet ud af at spise med anden teknik.
Det kommer hen af vejen og øvelse gør mester:) Det er meget vigtigt, at du ikke skælder hende ud, ikke siger nej og irettesætter hende, men blot hjælper hende med maden. Og forsøger at holde fokus på, at det er spise er rigtig dejligt og noget der skal forbindes med noget hyggeligt og rart.
Giv hende meget gerne skemad, hvor konsistensen varierer. Nogle gange skal grøden og mosen være lidt tyndere, andre gange vil det hjælpe, hvis konsistensen er lidt fastere lidt grovere - du må prøve dig frem, for at finde ud af, hvordan konsistensen bedst kan passe til hendes udviklingsniveau, og hvad der hjælper hende til at spise med skeen.
Giv hende også meget gerne mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil også hjælpe hende til at finde ud af, hvordan hun skal arbejde med maden i munden, sutte og synke osv.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske