Svar: Spytter når hun spiser

17. august 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sussi

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at din datter spytter maden ud, når hun spiser. Det er ikke for at spytte eller for at irritere dig, men handler om, at hun mundmotorisk stadig er lidt umoden og derfor ikke helt kan finde ud af at spise korrekt.

Når hun drikker mælk (af bryst eller flaske) så bruger hun sin tunge til at malke med. Det betyder, at tungen lægges frem over underlæben, og hun bevæger sin tunge op og ned. Og når hun nu skal spise med en ske, så er det en helt anden teknik, som naturligt er rigtig svær. Når hun nogle gange spytter eller presser maden ud af munden med tungen, så er det fordi hun "malker" med tungen og endnu ikke helt har fundet ud af at spise med anden teknik.

Det kommer hen af vejen og øvelse gør mester:) Det er meget vigtigt, at du ...

Annonce

... ikke skælder hende ud, ikke siger nej og irettesætter hende, men blot hjælper hende med maden. Og forsøger at holde fokus på, at det er spise er rigtig dejligt og noget der skal forbindes med noget hyggeligt og rart.

Giv hende meget gerne skemad, hvor konsistensen varierer. Nogle gange skal grøden og mosen være lidt tyndere, andre gange vil det hjælpe, hvis konsistensen er lidt fastere lidt grovere - du må prøve dig frem, for at finde ud af, hvordan konsistensen bedst kan passe til hendes udviklingsniveau, og hvad der hjælper hende til at spise med skeen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Giv hende også meget gerne mad i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil også hjælpe hende til at finde ud af, hvordan hun skal arbejde med maden i munden, sutte og synke osv.

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder