Svar: Tvillingedreng sen udvikling
29. juli 2015
Alder:
7 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Og velkommen til!
Det lyder som om, at I har haft en svær start. Det har været en hård fødsel, og det har naturligt været en svær periode på Neonatalafdelingen - og når man så samtidig har to børn, så er det svært ikke at sammenligne de to, og jeg kan godt forstå, hvis det hele virker overvældende, hvis du bliver bekymret og også ked af det:)
Det er svært at sige, om jeres lille dreng blot skal have mere tid end sin søster. Han lyder til at være rigtig godt med mentalt. Han pludrer, smiler, vil rigtig gerne opleve, lege, følge med osv. Og det er super dejligt - men grovmotorisk er han ikke helt så langt fremme… Du fortæller, at du leger rigtig meget med børnene, og I opholder jer rigtig meget på gulvet. Det er super godt! Du fortæller også, at han er en fysisk stor dreng på 10 kg - og det kan naturligt spille ind på hans motorik. Det kan være sværere at flytte på sig, når man vejer meget - modsat, så kan han jo også blive fysisk stor, fordi han ligger mere stille…:)
Han er set af en kiropraktor, som ikke har fundet nogen spændinger, skævvridninger eller andet, som skulle kunne forklare, hvorfor han ligger mere stille og ikke har lyst til at være på maven. Så langt så godt :) Hvad siger de på neonatalafdelingen? Bliver I ikke fortsat fulgt der med kontroller? Måske har I mulighed for at kontakte dem til en ambulant kontrol og samtale… Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for jer, hvis der var mulighed for dette. Måske har I brug for at få talt jeres forløb igennem...
Jeg synes også, du skal tale med jeres læge om, hvilke muligheder I har og naturligvis få lægen til at vurdere jeres børn og deres forskellighed - og drøfte, hvad der vil være okay at se an. Det er naturligt lettest at vurdere jeres dreng, når man ser ham, hvilket jeg jo ikke kan via brevkassen:)
Og så tænker jeg, at det må være muligt at få besøg af en børnefysioterapeut? Jeg kan se på jeres kommunes hjemmeside, at sundhedsplejerskerne samarbejder med børnefysioterapeut, og at sundhedsplejersken gerne henviser videre. Jeg synes det lyder som en rigtig god idé. En fysioterapeut, der er uddannet til at hjælpe og vejlede børn og forældre, vil være rigtig godt. Hvis der er brug for specifikke øvelser, som du selv nævner, så vil netop fysioterapeuten kunne vejlede dig i disse, så du får nogle øvelser, som er specielt gode for jeres dreng. Han eller hun vil også kunne give dig råd i forhold til det skæve baghoved, som dog lyder til at være i bedring:)
Det lyder som om, at du gør dig rigtig mange tanker og gør det rigtig godt. Det er naturligvis rigtig hårdt at være mor til to små børn, og jeg kan godt forstå, hvis du nogle gange længes tilbage på arbejde - det er helt okay at have det sådan:)
Du lyder til at være en rigtig god mor - som gerne vil gøre det hele perfekt. Det forstår jeg godt, der er jo ikke noget, som betyder mere for os, end at vores børn har det godt, og vi vil så gerne give dem det bedste. Men prøv om du kan lægge lidt af skyldfølelsen på hylden, hvis alt ikke er perfekt 24/7. At være en god mor betyder også, at man nogle gange begår fejl, at man netop ikke er perfekt, hvis perfekt betyder fejlfri. Vores børn må gerne mærke, at der er plads til fejl :)
Så lige nu skal du have fat i en fysioterapeut, som kan vurdere din dreng og give dig råd til, hvordan du kan støtte ham fremadrettet.
Glæder mig til at følge jeres lille familie - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske