Tvillingedreng sen udvikling

29. juli 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Tvillingedreng sen udvikling

Kære Helen

Jeg er mor til et sæt tvillinger på knap 7 måneder, en pige og en dreng. De er født i uge 37+1 ved planlagt kejsersnit. De vejede knap 3 kg pr stk. Min søn havde en Apgar score på 2 da han blev forløst men rettede sig hurtigt med ilt- indblæsninger og lidt c-pap og sonde på neo. En noget traumatisk start for os forældre at se ham ligne en dødfødt:-(

Min søn er lidt sen i sin udvikling og kan endnu ikke trille og gør heller ikke forsøg på at krybe/rotere. Han er ikke glad for at ligge på maven og brøler/græder ofte højt efter få minutter. på trods af legetøj foran ham. Han løfter hovedet flot og er stærk i ryggen. Jeg prøver alligevel at lægge ham på maven hyppigt, men jeg kan dog ikke lade ham ligge på maven imens jeg fx pusler eller putter søster (hvilket kan tage sin tid, da hun er afhængig af være i bevægelse for at falde i søvn) da der så er garanti for en ulykkelig dreng imens jeg er optaget.

Han er meget social og elsker at pludre og ...

Annonce

... grine og blive kildet og kastet op i luften.
Han kan godt lide at blive rullet på en madras, så det gør jeg indimellem. Jeg ville ønske jeg havde langt mere overskud og tid til at tumle med ham, jeg synes dog der er meget samlebåndsarbejde i at have tvillinger, og jeg må indrømme at jeg snart glæder mig til at genoptage job.. Mine knæ er helt ødelagte af at ligge på gulvet med ungerne..

Han har desværre lidt fladt baghoved, da jeg var sen til at opdage at han havde en klar favoritside som helt spæd. Så derfor piner det mig at han ikke bryder sig om at ligge på maven, selvom kranie-faconen heldigvis er i bedring. Vi har været ved kiropraktor, han var såmænd ikke videre låst.

Han er en robust dreng på knap 10 kg, har været på flaske siden han var 10 dage gammel, da hans sutteteknik var nærmest ikke-eksisterende fra fødslen. Skal jeg bare acceptere at han er sen motorisk udviklet? Eller skal jeg sætte ind med specifikke øvelser?

På forhånd tak.

Tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren