Brev:
Tvillingedreng sen udvikling
29. juli 2015
Alder:
7 mdr.
Tvillingedreng sen udvikling
Kære Helen
Jeg er mor til et sæt tvillinger på knap 7 måneder, en pige og en dreng. De er født i uge 37+1 ved planlagt kejsersnit. De vejede knap 3 kg pr stk. Min søn havde en Apgar score på 2 da han blev forløst men rettede sig hurtigt med ilt- indblæsninger og lidt c-pap og sonde på neo. En noget traumatisk start for os forældre at se ham ligne en dødfødt:-(
Min søn er lidt sen i sin udvikling og kan endnu ikke trille og gør heller ikke forsøg på at krybe/rotere. Han er ikke glad for at ligge på maven og brøler/græder ofte højt efter få minutter. på trods af legetøj foran ham. Han løfter hovedet flot og er stærk i ryggen. Jeg prøver alligevel at lægge ham på maven hyppigt, men jeg kan dog ikke lade ham ligge på maven imens jeg fx pusler eller putter søster (hvilket kan tage sin tid, da hun er afhængig af være i bevægelse for at falde i søvn) da der så er garanti for en ulykkelig dreng imens jeg er optaget.
Han er meget social og elsker at pludre og grine og blive kildet og kastet op i luften.
Han kan godt lide at blive rullet på en madras, så det gør jeg indimellem. Jeg ville ønske jeg havde langt mere overskud og tid til at tumle med ham, jeg synes dog der er meget samlebåndsarbejde i at have tvillinger, og jeg må indrømme at jeg snart glæder mig til at genoptage job.. Mine knæ er helt ødelagte af at ligge på gulvet med ungerne..
Han har desværre lidt fladt baghoved, da jeg var sen til at opdage at han havde en klar favoritside som helt spæd. Så derfor piner det mig at han ikke bryder sig om at ligge på maven, selvom kranie-faconen heldigvis er i bedring. Vi har været ved kiropraktor, han var såmænd ikke videre låst.
Han er en robust dreng på knap 10 kg, har været på flaske siden han var 10 dage gammel, da hans sutteteknik var nærmest ikke-eksisterende fra fødslen. Skal jeg bare acceptere at han er sen motorisk udviklet? Eller skal jeg sætte ind med specifikke øvelser?
På forhånd tak.
Tvillingemor