Svar: Venstrehåndet - 10 mdr.
25. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Hvis jeres piger foretrækker at bruge venstre hånd, så skal du lade dem gøre dette. Det lyder som om, at pigerne er arveligt disponeret, og hvis de foretrækker venstre hånd, så er det helt fint - og så påvirker det ikke, hvorvidt du server maden fra den ene eller anden side, forsøger at give dem skeen i den højre hånd, lader dem spejle sig i dig osv. Du kan naturligvis godt forsøge, men hvis de vil spise, tegne osv. med venstre hånd, så flytter de blot skeen eller blyanten over i den hånd og fortsætter…
I det store hele er det ikke noget problem at være venstrehåndet i dag. Du kan naturligvis hjælpe dem ved at købe særligt venstrehåndsbestik, når de skal hjælpe til med at skrælle gulerødder, men tro mig - hvis I har en gulerodsskræller til højre hånd, så vender de den bare om og bruger den på den måde. Som venstrehåndet finder man ud af det :)
I skolen kan det være en god idé at gøre lærerne opmærksomme på at staveord f.eks. bør skrives i højre side af papiret i stedet for i venstre side. Hvis alle staveord står til venstre, så lægger man jo som venstrehåndet sin hånd på ordet, når man skal skrive. Det betyder også, at mange ventrehåndet lægger deres hånd skråt enten under eller over teksten, når de skriver, fordi de ellers ikke kan se, hvad de skriver, og fordi de risikerer at tvære deres nyskrevne skrift ud. Du kan derfor også købe tusser og blyanter, som ikke så let tværes ud…
Der findes så vidt jeg ved to former for venstrehåndet. Man kan være tillært venstrehåndet, det vil sige at man af en eller anden grund foretrækker venstre hånd og lærer sig at bruge den fremfor højre. Men man kan også være mere genetisk venstrehåndet, hvor centrene i hjernen faktisk er byttet om, og dette skulle være arveligt. Man mener også at der er et bestemt gen kaldet LRRTM1, som styrer om man bliver venstre eller højrehåndet. Det gen er med til at styre, hvilke funktioner hjernehalvdelene tager sig af.
Da flere af din mands familiemedlemmer er venstrehåndet, så lyder det som om, at det hos jer er arveligt :) Selvom arv spiller ind, så er det dog stadig mest almindeligt at være højrehåndet.
Nogle børn vælger meget hurtigt side og holder fast i en side fremfor en anden. Andre børn skifter frem og tilbage i de første år. Generelt siger man, at når børn starter i skole, så bør de have valgt side.
Da jeres ældste datter tydeligt er venstrehåndet, så prøv at lægge mærke til, om hun kan have brug for nogle særlige redskaber - det kunne være, at hun ville være glade for at få en venstrehåndssaks… :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro - jeg er selv venstrehåndet og synes da, at det går meget godt ;)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske