Svar: To børn og en forældre - hjælp

21. juli 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til to drenge

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at det nu går så godt i børnehaven og hvor flot, at storebror har smidt sin ble - tillykke:)

Det du beskriver i dit brev i dag - åh, det er så svært. Det er rigtig svært, at få søskende til at finde ud af at lege sammen, give plads til hinanden, deles om tingene og jeg kan godt forstå, at du nogle gange bliver frustreret. Jeg synes dog det lyder som om, at du tackler det rigtig godt:)

Lillebror er mere irriterede nu, end han har været tidligere - og det på flere planer. Han har for det første en alder, hvor han motorisk bevæger sig mere og mere rundt. Han ligger ikke længere stille, men følger efter storebror. Han kravler, rejser sig, griber fat i storebrors ting, putter dem i munden osv. Og han fylder på den måde rigtig meget nu, i forhold til da han var mindre. Det giver nye udfordringer, fordi storebror jo ikke længere kan være i fred på samme måde, lillebror blander sig, når storebror leger, lillebror tager storebrors legetøj osv. og det bryder storebror sig naturligt ikke om.

Lillebror fylder også på en anden måde. Han har en rigtigt charmerende alder. Han pludrer, kommunikerer, smiler, spiser med ved bordet - og fylder på den måde nu langt mere end da han "bare lå og sov". Han er i stand til at gøre opmærksom på sig selv på en helt anden måde, viser meget mere vilje og selvstændighed - og han har højst sandsynligt en evne til at charmere alt og alle. Bedsteforældre og andre, som kommer på besøg smiler og pjatter med lillebror, som indgår i dialog på en helt ny måde med jeres gæster - og han fylder derfor meget i forhold til tidligere. Det er ikke kun storebror, som tiltrækker andres opmærksomhed, det gør lillebror også og alle synes at lillebror er sød og charmerende…

Det er naturligvis rigtig hårdt for storebror at opleve dette og derfor vil han lige nu nogle gange holde hårdt på, at legetøjet er hans og lillebror må ikke røre det. Ligesom han godt kan virke lidt jaloux og opføre sig "dårligt" eller fjolle ekstra meget for at sikre sig, at han også bliver set og at I, bedsteforældre og andre stadig synes at han er sjov og sød.

Det er rigtig fint, at du forsøger at aflede lillebror med noget andet legetøj, så storebror kan have sine ting i fred. Hvis det er legetøj, som du synes de begge kan lege med, så inddrag storebror og spørg "hvilken bil må lillebror låne?". Så storebror føler at han har medbestemmelse.

Det vil også være en rigtig god idé, at du og storebror opdeler legetøjet i babylegetøj og 3 årigt legetøj. Faktisk er det jo netop ved 3 år, at meget legetøj aldersmæssigt skiller. Find en stor kasse og lad storebror være med til at vælge, hvilket legetøj han er blevet for stor til, og hvad lillebror kan arve. Kom lillebrors legetøj i kassen, så det er tydeligt, hvad lillebror kan bruge - og når han søger storebrors legetøj, så kan du eller storebror selv finde noget fra kassen til lillebror "se her, det her er dit legetøj" - i stedet for at slå ham eller skubbe til ham:) Hvis storebror har noget legetøj, som han endnu ikke er parat til at lade gå i arv, så lad ham beholde det lidt endnu. Det er helt okay, det kommer med tiden. Der kan sagtens gå lidt tid en dag med at få sorteret i legetøjet:)

Køb også en legetøjstester. Den kan du bruge til at inddrage storebror og appellere til hans alder og fornuft :) Alt det legetøj, som kan gå ned i legetøjstesteren er for småt for lillebror. Det kan være farligt for ham at lege med. Det hjælper storebror til følelsen af at tage lidt ansvar og samtidig føle sig stor. De små legomænd, og de små legoklodser må lillebror f.eks. ikke lege med, når man er en baby kan man lege med dublo klodserne osv. Ros storebror for at hjælpe jer med at holde styr på legetøjet og på hvad ...

Annonce

... lillebror må lege med.

Det er ligesom det skal være, når I hjælper lillebror med at sætte ord på, så storebror hører, hvorfor lillebror gør som han gør. Det er på samme måde super fint, at I også retter på lillebror, når han gør noget forkert f.eks. også "hov det er storebrors bil, den kan du ikke tage - se tag den her i stedet" eller "de klodser er for små til dig, du kan lege med dem her" osv. Så storebror hører, at I også bakker ham om, at han har ret til at have noget legetøj for sig selv og at der er forskel på at være den ældste og den yngste.

Det er super godt, når I forsøger at lave ting sammen hele familien, som at tage på legepladsen, i svømmehallen osv. Super godt. Men prøv også nogle gange at prioritere storebror alene, og lav ting med ham, som man kan fordi man er 3 år. Så det også her bliver tydeligt for ham, at der er forskel, at det her er lillebror for lille til og så han samtidig også føler sig prioriteret. Det kan være alt fra at tage med far op og vaske bil eller måske komme en tur i biografen…

Og ja - så skal I også sige fra, hvis storebror gør noget, som gør ondt på lillebror eller storebror bevidst irriterer ham. I skal ikke være bange for at sætte grænser og stille lidt krav. Det er således helt okay, at du nogle gange siger "lillebror må godt…" eller "nu er det lillebrors tur". Det samme hvis han bevidst slår, skubber eller lignende "jeg vil ikke have at du slår, det gør ondt" - og i den forbindelse må du gerne sætte storebror lidt væk eller rejse dig og gå væk. Han skal ikke bevidst slå lillebror eller dig for den sags skyld. Hvis du sidder og læser og storebror så kommer, så er det helt okay, at han gerne vil være med. I kan godt læse alle sammen, men han skal naturligvis ikke hive i bogen for at ødelægge situationen, fordi han kan se at I hygger jer. Du må invitere ham med "du må gerne være med til at læse, kom sæt dig her", du må holde fast i at nu læser I den valgte bog "vi læser lige den her bog færdig, så kan du vælge en bog bagefter" og du må naturligvis gerne sige fra "jeg vil ikke have, at du ødelægger bogen" eller hvad det nu kan være.

Du har helt ret i at det er svært for en 1 årig og en 3 årig at lege sammen. Drengene får naturligt mere glæde af hinanden, når de bliver ældre. Det bliver lidt lettere, når de er 3 og 5, 6 og 8, 10 og 12, 13 og 15… 28 og 30…:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du spørger, hvad en 1 årig og en 3 årig kan lave sammen - det du allerede gør lyder rigtig fint, med biler, togbaner, dubloklodser, sanglege, læse bøger osv. I kan også spille bold. F.eks. en stor badebold, som jo er blød og let. Trille den imellem jer og kommer storebror til at kaste den for hårdt, så gør den ikke så ondt.

Danse til musik og måske slå på tromme, spille på fløjte, rysteæg, maracas, zylofon osv. Der findes mange forskellige rytmeinstrumenter, som de begge kan bruge og da storebror har svært ved at sidde stille alt for længe af gangen, så kunne det måske hjælpe med lidt musik og rytme.

Hvis storebror har lyst til at hjælpe, så vil lillebror måske synes, at det er sjovt at bygge en ringpyramide eller lege med et aktivitetscenter, hvor man skal trykke på knapper, dreje på et håndtag osv. og låger springer op, dyr hopper ud osv. Lillebror kan det ikke selv helt endnu, men så vil storebror måske synes, at det er sjovt at hjælpe ham og vise ham hvordan…

Det er også en god idé at bage boller sammen med drengene, storebror kan være med til at veje ingredienserne af, komme dem i skålen osv. Og de kan begge få lov til at sidde med en klump dej, ælte det mellem hænderne osv. Storebror vil her naturligt klart have flere fordele og være bedre til at forme boller, men lillebror kan sagtens være med:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder