To børn og en forældre - hjælp

21. juli 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

To børn og en forældre - hjælp

Kære Helen

Tak for dit svar vedrørende vores ældste søns børnehavestart. Vi tog en samtale med institutionen og den gik rigtig godt, så vi gav ham en frisk start samme sted. Han har nu gået der i en måneds tid og det går over al forventning, så det er super dejligt! Han har endda smidt bleen og det er gået forrygende og næsten uden uheld.

Lige nu er vi dog alle fire hjemme på 3 ugers sommerferie og det bringer mange dejlige stunder med sig, men også enkelte udfordringer. Konkret drejer mit spørgsmål denne gang om de situationer, hvor vi kun er den ene forældre, der er sammen med begge børn (på nu hhv 3 år og 1 mdr og 9 mdr). Ofte går det sådan at vi prøver at lege en leg med storebror eller sætte ham igang med en leg og når lillebror kommer krybende og "vil være med" blive storebror lynhurtigt langt mere optaget af at tage alt legetøjet ud af hænderne på lillebror eller slå ham i hovedet (ikke hårdt) eller over fingrene eller lignende end at lege med den togbane eller det lego hus, som vi bygger med ham... Ofte giver vi lillebror noget andet legetøj for at forhindre ham ham i at smadre togbanen...

Lillebror må slet ikke have noget legetøj eller også må han kun have en ting ifølge storebror og lillebror er ved at komme i en alder, hvor han ikke gider den samme ting ret længe og helst vil have det som storebror leger med... Hvis storebror leger fint selv og vi f.eks. læser bog for lillebror stopper storebror også her sin leg og kommer over og så må lillebror hverken bladre eller pege på andre dyr end dem som storebror bestemmer... Jeg synes desværre ofte at jeg ender med hele tiden at sige "hov, forsigtig, ikke slå ham i hovedet" eller "lillebror må godt holde den duploklods - giv ham den lige igen...nu" og "nej, nu er det lillebrors tur til at bladre". Hvis han slår med vilje siger jeg (nogle gange med vred stemme må jeg ...

Annonce

... indrømme) "Jeg vil ikke have at du slår ham det gør ondt på ham" og fjerner storebror, der bliver ret ked af det, når det sker.

Vi bor i en temmelig lille lejlighed og drengene (især den mindste) opsøger hinanden, så forsøg på at dele dem op i disse situationer virker kun hvis vi tænder tv'et eller vores iPad, men det vil jeg helst undgå hver gang... Vi prøver at være sammen med dem begge på deres præmisser hver især - vi går meget på legeplads og i svømmehal, hvilket storebror elsker og vi prøver også at tale meget med lillebror og reagere når han peger på ting osv. Vi prøver også at inddrage storebror i lillebrors "verden" sætte ord på, hvad vi tror lillebror vil, når han følger efter storebror og vi "retter" også på lillebror og siger fx "hov, forsigtig med storebror ae ae" hvis lillebror fx kommer til at rive storebror i håret.

Jeg har ikke lyst til at storebror skal føle sig uvelkommen eller forkert fordi vi irettesætter ham, men på den anden side skal lillebror jo heller ikke erfare at han ingen hjælp får, når tingene bliver taget fra ham eller når han bliver behandlet for vildt (lillebror reagerer sjældent på sidstnævnte det er mere mig, der er bange for at han skal komme til skade). Jeg har egentlig en fornemmelse af at de gerne vil lege med hinanden men ikke kan finde ud af det endnu - det bliver hurtigt for vildt eller også opstår der konflikter som overfor beskrevet.

Kan du give nogle tanker med på vejen om, hvordan man bedst håndtere disse situationer eller har du nogle ideer til hvad man kan lave med to børn på den alder, som de begge kan lide (storebror kan ikke holde til sangleg særlig længe - han vil bestemme det hele og løber sin vej efter 5minutter selvom vi fx lader ham bestemme en del og laver teksten om til en fjolletekst efter hans ønske eller lignende).

Mange sommerhilsner fra
mor til to drenge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder