Svar: For tidligt født - 6 uger

27. juni 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Familien Toms

Tak for jeres brev :)

For tidligt fødte børn er lige så forskellige, som børn født til tiden, og derfor kan man ikke sige noget helt fast omkring, hvordan I skal beregne hans alder. Det vil højst sandsynligt være sådan, at han ved nogle ting følger sin fødselsalder og ved andre ting, skal I korrigere - nogle gange op til 6 ugers korrektion.

Det betyder, at han f.eks. med den alder han har nu, måske vil være meget observerende, kikke på jer, pludre med jer osv. og på den måde virke som andre 6 ugers babyer - men han vil måske ikke kunne gøre det særligt længe af gangen. Hans vågne perioder vil være kortere, og han bliver tydeligt hurtigere træt - fordi han her er mere som et lille barn, der lige er blevet født.

Når han bliver 2 måneder vil han måske kunne være vågen i længere tid og virker mere mere aktiv. Hans krop vil måske være strakt mere ud, og når han ligger på maven løfter han hovedet, selvom det tydeligt er svært. Det bliver lettere for jer at få øjenkontakt med ham og hans pludren udvides, og på den måde virker han meget som alle andre babyer på 2 måneder - men måske er han ikke begyndt at smile bevidst endnu, dette vil hos ham måske først ske lidt senere, ligesom han måske ikke begynder at putte sine fingre i munden, før han er ældre…

Om han lige gør tingene 6 uger før eller senere er faktisk helt uden betydning. Det I skal være opmærksomme på er, at han udvikler sig, og at der hele tiden sker en ændring i positiv retning. Når I læser om børn og børns udvikling, og hvornår børn skal kunne hvad, så brug det som en rettesnor for, hvad han skal kunne hen af vejen. Glæd jer over de ting, som han allerede kan, og hjælp ham med at lære nye ting, når han er parat.

Og husk så også på, at børn som sagt er forskellige, så børn udvikler sig ikke ens og de normale rammer er meget vide. Der vil også naturligt være ting i hans udvikling, som absolut intet har med hans fødselstidspunkt at gøre. Måske får han tænder, når han er 6 måneder, måske først når han er 1 år - denne forskel kunne være der uanset om han ...

Annonce

... var født til tiden eller ej…

Der vil være nogle situationer, hvor I måske bliver nødt til at tage højde for, at han er født for tidligt. Det kan være at du f.eks. er nødt til at amme ham hyppigere, han har brug for flere små måltider over døgnet for at trives og tage på - og det er helt fint.

Det kan også være, at han rent fysisk vil være mindre end andre børn. Dette kan naturligvis også skyldes arv, hvor høj han bliver afhænger også af hvor høje I forældre er. Det kan også være, at han vi have svært ved nye omgivelser, vil reagere voldsomt overfor lyde, lys og lyd - måske viser han ekstra stort behov for at være jer nær, har det bedst i jeres favn. Igen kan det skyldes hans personlighed, men det kan også være den tidlige fødsel, som giver et ekstra stort behov for tryghed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De sidste år er man blevet ekstra opmærksomme på børn født mellem uge 34 og 36+6. Disse børn skal ikke ses som "små mature børn", men ses som de rent faktisk er. Det betyder ikke, at jeres dreng vil få problemer, det kan sagtens være, at I ikke vil kunne mærke på ham, at han er født før tid. Men I skal være opmærksomme på om han måske har brug for lidt ekstra hjælp - det kan f.eks. være at skabe ro og forudsigelighed i hverdagen, skærme ham mod for mange sanseindtryk, støtte ham motorisk, hjælpe ham ekstra ved søvn og måltider, overveje hvorvidt han skal i dagpleje/vuggestue osv. Alt sammen noget, som I sandsynligvis også ville overveje, hvis han ikke var født 6 uger før tid, men hvor det lige nu får lidt ekstra betydning:)

Og når det er sagt, så er det naturligvis også vigtigt, at I ikke ser ham for tidlig født, forstået på den måde, at han ikke skal opfattes "syg" eller "forkert". Han skal støttes der hvor han er og som han er parat til. Og I skal holde fast i at I har fået en sund og dejlig dreng, der trives godt, alt er umiddelbart forløbet rigtig fint og både sundhedsplejerske og læge beskriver en dreng i god trivsel:)

Håber I kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer til jer alle tre!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!