Brev:
For tidligt født - 6 uger
27. juni 2015
Alder:
1 mdr.
For tidligt født - 6 uger
Kære Helen
Vores søn er født seks uger for tidligt. Mit spørgsmål er hvor gammel vi skal betragte ham, fx ift. tigerspring, søvn og udvikling i det hele taget. Når man fx taler om tigerspring, skal vi så gå ud fra hans fødsel, i forhold til terminsdatoen eller et sted midt i mellem?
Han var 49 cm lang og vejede 2,6 kg ved fødslen. I dag er han seks uger og vejer over 4 kg. Hans lunger var ikke helt modne ved fødslen og han fik CPAP i 4-5 dage og sonde i knap to uger. Derudover var og er han meget stærk og sund.
Derudover - hvor meget vi skal tage højde for at han er for tidlig født? Mange læger og sygeplejersker har sagt at det ikke betyder så meget når det "kun" er seks uger og når han var så relativt stor. Vi tager selvfølgelig udgangspunkt i ham og hans signaler. Han ser ud til at trives og vi tager det med ro, men tager ham også med ud til sammenkomster m.v., hvor vi selvfølgelig prøver at skærme ham mod for mange indtryk.
Mange hilsner
Familien Toms