Svar: Urolig og krævende dreng

10. juni 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev og alle dine tanker - og fine beskrivelse af jeres lille familie:)

Der er ingen tvivl om, at I har tre meget forskellige børn, og det er helt naturligt, at du bliver usikker på, om alt nu er, som det skal være. Faktisk siger man ofte at netop nummer 3 er helt sig selv, man forventer at med to andre, så må nummer tre ligne den første eller den anden, men det gør han ikke - han er sin egen:)

De normale rammer er meget vide og jeg kan ikke umiddelbart ud af dit brev og din beskrivelse af din lille dreng, se at noget skulle være galt. Det du fortæller lyder helt normalt og som det skal være. Han lyder til at være rigtig godt igang med at udvikle sig på alle måder:

- Han søger naturligt tryghed. Han har brug for at vide at du er der, at du ikke er forsvundet. Fysisk kontakt og nærhed har altid betydet meget for ham. Han har det bedst i din favn.

- Han har svært ved start i vuggestue. Det skyldes sandsynligvis både det bombardement af stimuli og oplevelser, som han lige nu får. Det skyldes sandsynligvis også, at han oplever at være adskilt fra dig. Han er stadig så lille at han ikke forstår, hvor du er henne, når han ikke kan se dig. Han har brug for at se dig, for at vide, at du ikke er forsvundet. Derfor er det ekstra svært for ham at blive afleveret og derfor vil han naturligt klynge sig ekstra til dig, når I er sammen.

- Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover. Derfor vil han lige nu sove uroligt og ekstra dårligt - drømme rigtig meget. Fordi netop drømmene er bearbejdelse af dagen. At han lige nu sover ekstra dårligt spiller naturligt ind.

- Lysten til at ville selv spirer. Han vil ikke længere mades, men vil spise selv. Han vil sandsynligvis heller ikke skiftes, men vil protestere, når du lægger ham på puslebordet, kravler rundt, drejer sig, sparker. Alt sammen udtryk for en spirende selvstændighed og egen vilje. Han er rigtig godt igang med separationsfasen og igang med at finde ud af, hvem han selv er og det lyder som dette, du mærker lige nu.

Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog også, om du har hørt om begrebet "high need babies"?

Hig need babies kaldes også signalstærke børn. Det er børn, som på mange punkter virker ekstra krævende. Mange børn har brug for hjælp til en ting - de kan have brug for hjælp til at koncentrere sig om maden eller brug for hjælp til at overgive sig til søvnen - så har de såkaldte high need babies ofte behov for hjælp til det hele. Og derfor er det så utroligt svært for forældrene.

Det betyder at man føler det ekstra svært at opfylde ...

Annonce

... deres behov og som forældre får man ofte en følelse af ikke at slå til. Der er dog ikke noget i vejen med ens barn og det er ikke fordi du ikke gør det godt nok eller fordi du gør noget forkert. Det er "bare" sådan jeres lillebror er, det er hans personlighed. Og måske vil det hjælpe dig at læse om det og opleve at andre familier oplever det samme:)

High need babies er meget aktive og lader sig meget let forstyrre. Nogen kalder dem "kortluntede". Når de græder, så græder de ofte mere end andre børn og det samme, når de er glade - så er deres glæde også overvældende. De er i det hele taget meget intense, og man kan godt få følelsen af, at der ikke rigtig er noget imellem at være helt ulykkelig og være jublende lykkelig.

Disse børn sover ofte også mindre en jævnaldrende børn og de har ofte rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Når de endelig sover, så er deres søvn ofte kortere, end du som mor måske ønsker :) De accepterer ofte ikke en substitut for mor - det er mor som er bedst, de sover bedst i mors favn og kan blive dybt ulykkelige, hvis andre prøver at tage over… Og du beskriver jo netop de første mange måneder sådan - jeres dreng skulle sove i din favn, for at han kunne sove…

High need babies er meget følsomme overfor forandringer, men samtidig er de på ingen måde vanedyr, der trives med at dagen i dag ligner dagen igår - og det er faktisk en af årsagerne til at det er så svært med disse børn. For bedst, som du tænker, at nu har du fundet ud af hvordan - nu virker de rutiner du har skabt - ja så dur det ikke mere. Det der virkede så godt torsdag, virker pludselig ikke lørdag, og så føler du naturligvis, at du skal starte forfra igen. Det bedste du kan gøre her er at acceptere, at der ikke findes en universal løsning - du er nødt til at gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil virke bedst i den pågældende situation.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og det er derfor helt naturligt, at din dreng reagerer ekstra kraftigt på vuggestuestarten, fordi han naturligt har svært ved alt det nye….

Hvis du har overskud til det, ville det måske hjælpe dig at læse lidt… Du kan læse mere om disse børn i min bog "Helens bog om grød og trøst" og en anden bog, som du måske kunne have glæde af er "Helens bog om dit barns udvikling". Den giver lidt idé om, hvad du kan forvente, hvad der er "normalt" :) Du kan også "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen, og du kan også finde råd på hjemmesiden babykaos, hvor du også finder bogen "Babykaos - sådan overlever du din high need baby"...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre:)

Knus med på vejen og fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S