2 årig kan ikke løbe

10. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 år

2 årig kan ikke løbe

Hej Helen.

Så er jeg her igen. Min datter har siden sidst gennemgået en stor psykisk udvikling og hun er igen begyndt at bevæge sig langt væk og er kommet ud af sin meget morglade periode.

Så denne gang handler mit spørgsmål om motorik. Min datter er lige fyldt to i sidste uge, og jeg har gennem lidt tid lagt mærke til at hun ikke helt kan følge med sine jævnaldrene når det kommer til det grovmotoriske.

Hun er dygtig finmotorisk og leger gerne med perler, ler, sand, tegner osv. Hun kan også klippe, og få perler på snor vha. en stor stoppenål.

Hun er også rigtig glad for at være ude og vil helst være ude hele dagen. Hun griser sig gerne til, piller i alt og er bestemt ikke taktilsky.

Hun vil gerne gynge (gynger på almindelig ”voksen” gynge), og det kan slet ikke blive højt nok. Hun vil gerne rutsje, dog ikke med samme iver, og hun er ”klodset” når hun kravler op i legetårnet til rutsjebanen osv. Hun kan selv slå kolbøtter og ruller rundt på gulvet.

Men; Hun kan endnu ikke løbe, og det begynder at bekymre mig en lille smule. Hun vil gerne løbe med når de andre løber, men det bliver ...

Annonce

... ”kun” til fremadlænet hurtig gang. Dog har hun masser af gå på mod og aser afsted efter de andre. Hun bliver dog frustreret fordi hun ikke kan følge med.

Hun er en stor pige, 90 cm og 15,2 kg, så måske det også har noget at sige? Jeg syntes dog hun er ved at nå en alder hvor hun ”burde” kunne løbe (Burde er sådan et træls ord for alle udvikler sig jo forskelligt).

Hun har haft reaktiv artrit i sit ene ben/hofte, hvilket resulterede i en ”gå pause” på knap to måneder. Det er dog ved at være længe siden.

Hun øver sig meget i at hoppe og hun kan gå rigtig langt. Dog vil hun rigtig gerne holde i hånd og bevæger sig ikke så frit som de andre i dagplejen. Hun er lidt skeptisk på ujævnt underlag og vil også her helst holde i hånd. Hun er meget tit ude da hun går i udedagpleje og både hendes far og jeg er aktive med hende både om aftenen og i weekenderne.

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende på vej? Man taler jo så meget om at børn der er bagefter motorisk får det sværere senere hen, og jeg vil naturligvis gerne tage den slags i opløbet.

Har du nogle gode råd?

Med venlig hilsen
Mig...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor