Svar: For længe i lift

21. maj 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål - det er rigtig godt du spørger, og her er netop plads til alle spørgsmål, det er jo hele idéen med en brevkasse:)

Og ro på - din datter lyder ikke til at have "taget skade" af at ligge i sin lift. Hun er motorisk godt igang og trives rigtig godt i følge jeres sundhedsplejerske - og nej, hun bliver ikke mindre, hun holder ikke op med at vokse, fordi hun har ligget i lift.

De fleste børn vil, når de er 3-4 måneder gamle, fysisk være så store, at de skal ud af liften. Men det er jo ikke sådan, at din datter har været presset ned i liften, og selvom hun har været for stor til den, så har hun selv kompenseret for dette ved at løfte benene ud over kanten osv.

De fleste børn vil også i 3-4 måneders alderen begynde at have behov for at skifte stilling under søvn. De har brug for at kunne trille om på siden, sparke med benene, sparke dynen af osv. og de skal naturligvis have mulighed for dette - derfor skal de ud af liften og over i tremmesengen, så de kan bevæge sig mere, bruge deres krop mere bevidst.

Men igen - ro på - hun kan jo sagtens lære det nu. Det er jo ikke sådan, at hun ikke kan lære at trille omkring, fordi hun er blevet 5 måneder og som du selv nævner, så ...

Annonce

... vil mange børn faktisk til de er ret gamle nyde at sove i en slyngevugge og nyder netop bevægelserne, som vuggen giver. Det vigtige nu er, at du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk i løbet af dagen, så hendes vågne perioder bliver aktive perioder.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan lave nogle bevægelege med hende:

- Cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene.

- At gribe omkring hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje til siddende stilling.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- At støtte om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side.

- At forsøge at få hende til at dreje om på siden, ved at vise hende noget interessant legetøj.

- At hjælpe hende med at få fat i egne tæer, når hun ligger på ryggen og trille om maven.

Du må også meget gerne danse med hende, svinge hende, bevæge hende til musik, tumle med hende, dreje hende osv. En tummelumsk eller en bilibo kan være en idé, så hun bliver snurret rundt. Det at blive bevæget i forskellige retninger stimulerer væsken i hendes indre øre og stimulerer dermed hendes balance og hendes motorik.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder