Svar: For længe i lift
21. maj 2015
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål - det er rigtig godt du spørger, og her er netop plads til alle spørgsmål, det er jo hele idéen med en brevkasse:)
Og ro på - din datter lyder ikke til at have "taget skade" af at ligge i sin lift. Hun er motorisk godt igang og trives rigtig godt i følge jeres sundhedsplejerske - og nej, hun bliver ikke mindre, hun holder ikke op med at vokse, fordi hun har ligget i lift.
De fleste børn vil, når de er 3-4 måneder gamle, fysisk være så store, at de skal ud af liften. Men det er jo ikke sådan, at din datter har været presset ned i liften, og selvom hun har været for stor til den, så har hun selv kompenseret for dette ved at løfte benene ud over kanten osv.
De fleste børn vil også i 3-4 måneders alderen begynde at have behov for at skifte stilling under søvn. De har brug for at kunne trille om på siden, sparke med benene, sparke dynen af osv. og de skal naturligvis have mulighed for dette - derfor skal de ud af liften og over i tremmesengen, så de kan bevæge sig mere, bruge deres krop mere bevidst.
Men igen - ro på - hun kan jo sagtens lære det nu. Det er jo ikke sådan, at hun ikke kan lære at trille omkring, fordi hun er blevet 5 måneder og som du selv nævner, så vil mange børn faktisk til de er ret gamle nyde at sove i en slyngevugge og nyder netop bevægelserne, som vuggen giver. Det vigtige nu er, at du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk i løbet af dagen, så hendes vågne perioder bliver aktive perioder.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan lave nogle bevægelege med hende:
- Cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene.
- At gribe omkring hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje til siddende stilling.
- At støtte om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side.
- At forsøge at få hende til at dreje om på siden, ved at vise hende noget interessant legetøj.
- At hjælpe hende med at få fat i egne tæer, når hun ligger på ryggen og trille om maven.
Du må også meget gerne danse med hende, svinge hende, bevæge hende til musik, tumle med hende, dreje hende osv. En tummelumsk eller en bilibo kan være en idé, så hun bliver snurret rundt. Det at blive bevæget i forskellige retninger stimulerer væsken i hendes indre øre og stimulerer dermed hendes balance og hendes motorik.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske