Svar: Afprøver grænser - 16 måneder
14. maj 2015
Alder:
16 mdr.
Hej med jer
Dejligt at høre fra jer igen og dejligt at høre, at jeres dreng er begyndt at sove godt fra ca kl 20 til 06! Super - det lyder som om at han udvikler sig rigtig godt og i sund retning, ligesom det skal være:)
Det er derfor super, at I nu mærker hans spirende selvstændighed. Hans udforskningstrang er stor, og det er rigtig vigtigt, at I lader ham undersøge så meget som muligt. Det er især spændende for ham, at undersøge de ting, som han ser at at I voksne bruger meget tid på - det kan være jeres telefon, fjernbetjeningen, ipad´en, fjernsynet osv. For ham er det særligt spændende at undersøge de ting, som han oplever interesserer jer, de ting I bruger meget.
Han lærer ved at dufte, mærke, smage, lytte - og han lærer ved at gøre tingene igen og igen og igen og igen. Han afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg smider maden på gulvet?" - Han prøver, og du siger nej og tager ham væk. Ny hypotese afprøves "hvis jeg smider maden på gulvet, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun. Ny hyoptese "hvis jeg smider med maden, så rejser hun sig og kommer hen til mig" - ja det gjorde hun. Ny hypotese "Hvis jeg smider med maden, gør far så det samme som mor?" ...
Alt skal afprøves, og det skal prøves rigtig mange gange og igen og igen og igen. Det er måden han lærer på, og det skyldes alt sammen en iboende trang i ham til at lære verden at kende. Stille og roligt finde ud af, hvordan verden fungerer, stille og roligt finde ud af, hvad det han gør, gør ved jer.
I skal naturligvis have visse regler, og der skal sættes nogle grænser. Men han er stadig ikke helt gammel nok til at vide, hvad nej betyder. Han er dog så langt i sin udvikling nu, at han fornemmer at nej betyder at han ikke må, men stadig er trangen til at lære og undersøge meget stor og faktisk skal det ses som noget positivt, at hans udforskningstrang er så stor at han overhører det nej han får. Det er trods alt den måde han bedst lærer på - ikke at blive for begrænset ... :)
Nogle gange vil I kunne se, at han afprøver, kikker på jer, afventer jeres reaktion. I kan se, at han ved at I vil sige nej og alligevel gør han det. Det er helt normalt, at han på den måde udforsker, hvordan I reagerer, når han afprøver ting og derfor er det rigtig fint, at du siger nej og ryster på hovedet, når han gør noget forkert. Han lærer på den måde stille og roligt, at det her skal han ikke gøre.
Det hjælper ham til at huske det, hvis du lader en handling følge med. Det kan være rent fysik at flytte ham fra det han ikke må pille ved, imens du siger nej. Det kan også være at flytte det han piller ved, sætte det væk og på den måde få fjernet/ændret situationen. Det vil ikke forhindre ham i at gøre det igen og igen, men stille og roligt vil han begynde at kunne høre det lille nej, som lyder inde i ham. Og han vil begynde at kunne følge det.
Det vil naturligt kunne udvikle sig til en leg for ham. Han begynder stille og roligt f.eks. at blive bevidst om, at hvis han slår til f.eks. fjernsynet, så får det dig til at rejse dig og du kommer hen til ham. Han kan derfor godt begynde at gøre sådanne ting, fordi han søger din kontakt, din nærhed. Det er en sjov leg, at gøre noget man ikke må, for at få din opmærksomhed, få dig at lege med. Det er her vigtigt, at du/I netop ser, at det han siger er "se mig og leg med mig", og derfor vil det være rigtig godt, at du nogle gange går hen til ham, tager ham op til dig, kilder ham og giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed "skal du være fræk din lille bølle, nu kiiiillder mor dig!" eller lignende. For det er det han gerne vil og det han har brug for.
I skal ikke råbe af ham, men sige tingene stille og roligt og bestemt. Det er vigtigt, at jeres kropssprog signalerer det samme som jeres verbale sprog, så han ikke bliver forvirret over de signaler I sender. Når jeres dreng lytter mere til far, så er det sandsynligvis fordi fars stemme er dybere og mere markant og når far siger "Nej!", så er det et mere tydeligt nej, end når mor siger det. På den måde har fædre ofte en biologisk fordel. Det kan også være, at det især er mor, som er omkring jeres dreng og har været det siden, jeres dreng var ganske lille, derfor er jeres dreng måske mere tryg ved at afprøve grænser overfor dig - og afprøver så netop flere grænser overfor mor end overfor far…
I skal ikke straffe ham eller bruge trusler som "hvis du smider med maden, så får du ikke lov til at se fjernsyn". Han lærer ikke noget godt af at blive straffet eller af trusler. At "lade en handling følge med" er dog ikke en straf, det er mere for at hjælpe hans hjernemæssige umodenhed om at finde ud af, hvordan verden fungerer. I første omgang bør I have fokus på det, som I gerne vil lære ham, nemlig at spise maden - derfor vil det være rigtig godt ikke at skælde ud, men f.eks. sige "ind i munden skat, ind i munden", "hmmm, dejlig mad, smager godt", "to hænder, brug to hænder, når du drikker", "vil du smage min mad, se her, mmm mam", osv. Så fokus bliver på at maden skal spises og at det er hyggeligt - og ikke på, hvordan eller hvor meget han spiser.
Hvis han har spist og begynder at lege med maden, så kan I godt forsøge at se, om han måske kan spise lidt mere, ved at I fortæller ham at maden skal ind i munden. I kan også vælge at afslutte måltidet, fordi han måske netop leger med maden, fordi han ikke er mere sulten - og uden at skælde ud, så bliver han tørret om munden, får tørret sine hænder, siger tak for mad, og bliver sat ned på gulvet, hvor han kan lege imens I så spiser færdig. Atter andre gange kan det være nødvendigt, at du f.eks. fjerner tallerkenen, imens du siger nej og på den måde "lader en handling følge med". Han vil så sandsynligvis brokke sig, og så giver du ham tallerkenen igen med forklaringen om at maden skal spises, så han lærer denne regel, og han får muligheden for at følge jeres regel. Nogle gange vil han så spise, andre gange lege videre og leger han videre, så må du gå ud fra at han ikke er sulten og så skal han have lov til at gå fra bordet.
Om morgenen, skal du ikke starte med at give ham frugt, hvis dette tager pladsen op fra grøden. Giv ham i stedet en morgengrød, når han vågner og tydeligt viser sig sulten. Det er generelt en god idé, for at sikre at han rent faktisk spiser, når han bliver sat til bordet, at du tilbyder ham mad, når han er sulten og viser sig parat til at spise. Hvis I giver ham forskellige snacks og har tendens til at "nu må du lige vente lidt", så risikerer I, at han leger med maden, når det så endelig bliver spisetid. Han skal derfor have mad (rigtig mad), når han viser behov for mad:)
En godnatgrød som en fast del af hans putteritual kan være en rigtig god idé, fordi det sikrer at han ikke går sulten i seng og derfor falder bedre i søvn og også sover bedre. Samtidig kan det være med til at sikre lidt mere mæthed, så han er knap så sulten kl 06… godnatgrøden gives adskilt fra aftensmaden, meget gerne med et bad imellem, så de to ting ikke hænger sammen. Det vil sige, at I feks. kan have en aftenrytme, hvor I spiser aftensmad kl 18, herefter kommer han i bad, så tilbydes han en godnatgrød kl 19.30, får børstet tænder og bliver puttet ca kl 19.45-20…
Det lyder som om at hans søvnbehov bliver tilstrækkeligt dækket. Det gennemsnitlige søvnbehov er 13-13.5 time i døgnet. Jeres dreng sover ca. 10 timer om natten og 1.5-2 timer til middag - i alt ca 12 timer, men det er stadig helt okay. Han vågner jo af sig selv… Godnatgrøden kan måske forlænge hans nattesøvn lidt, I kan også prøve at hænge et mørklægningsgardin op på hans værelse. De fås ofte billigt i Jysk eller Ikea. Det kan være med til at sikre, at han ikke vågner helt så tidligt, fordi solens stråler holdes lidt ude af værelset…
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale jer to af mine bøger "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om børn og opdragelse".
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske