Må vuggestuen godt nægte at smøre solcreme på?

14. maj 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Må vuggestuen godt nægte at smøre solcreme på?

Kære Helen.

Denne gang et måske lidt usædvanligt spørgsmål.

Vores datter på halvandet år går i vuggestue og her får vi at vide, at forældrene selv er ansvarlige for at smøre børnene hjemmefra med solcreme.

Det er sådan set almen procedure de fleste steder. Jeg arbejder selv i en anden kommune og kommer, qua mit job, i forskellige institutioner. Alle disse steder er der sedler, hvor der står, - det samme med at forældrene selv skal smøre hjemmefra MEN (og det er her den kæmpe forskel er), at de så kl. 12 smører alle børn med Derma som er Svanemærket og fri for parabener.

Vores egen datter går som sagt i vuggestue og vi er så priviligerede, at hun kun er der fra 9 til senest 14, og om formiddagen er det oftest aktiviteter indenfor og hun er derfor sjældent "offer" for denne solcreme-politik, som efterlader børnene helt og aldeles ubeskyttede, når de efter deres lur skal ud i solen. For på det tidspunkt er hun hentet, og vi kan selv smøre hende, hvis vi skal på tur eller ud i ...

Annonce

... haven.

MEN - jeg tænker bare, på vegne af de andre børn. Det kan da ikke være rigtigt. Man ved jo, at hvis man smører med solcreme kl.6 om morgenen, er man IKKE beskyttet af dette eksempelvis kl.12, da sved og friktion gør, at cremernes effekt ophører.
Nogle af børnene, især i børnehaven, kommet jo kl.7 og bliver hentet kl.17 og de er så komplet ubeskyttede i solen.

Jeg synes det er ganske forargeligt.
Det er jo ikke at spøge med at sætte små, uskyldige børn i risikozonen ifht. udvikling af hudkræft - det er en alvorlig sag, mener jeg.

Så mit spørgsmål til dig er, ved du om institutionerne virkelig har ret til på den måde, i en vis grad, at gøre sig til herre over andre børns liv?

Der er som sagt ikke tale om en mor, der ønsket personalet skal bruge tid på at finde datterens sutsko, der er tale om dokumenteret risiko ifht. Udvikling af hudkræft.
Det skulle man da mene gik under en institutions kerne opgave, såfremt denne er at drage omsorg for børnene og tage vare på dem!?!

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.