Brev:
Må vuggestuen godt nægte at smøre solcreme på?
14. maj 2015
Alder:
18 mdr.
Må vuggestuen godt nægte at smøre solcreme på?
Kære Helen.
Denne gang et måske lidt usædvanligt spørgsmål.
Vores datter på halvandet år går i vuggestue og her får vi at vide, at forældrene selv er ansvarlige for at smøre børnene hjemmefra med solcreme.
Det er sådan set almen procedure de fleste steder. Jeg arbejder selv i en anden kommune og kommer, qua mit job, i forskellige institutioner. Alle disse steder er der sedler, hvor der står, - det samme med at forældrene selv skal smøre hjemmefra MEN (og det er her den kæmpe forskel er), at de så kl. 12 smører alle børn med Derma som er Svanemærket og fri for parabener.
Vores egen datter går som sagt i vuggestue og vi er så priviligerede, at hun kun er der fra 9 til senest 14, og om formiddagen er det oftest aktiviteter indenfor og hun er derfor sjældent "offer" for denne solcreme-politik, som efterlader børnene helt og aldeles ubeskyttede, når de efter deres lur skal ud i solen. For på det tidspunkt er hun hentet, og vi kan selv smøre hende, hvis vi skal på tur eller ud i haven.
MEN - jeg tænker bare, på vegne af de andre børn. Det kan da ikke være rigtigt. Man ved jo, at hvis man smører med solcreme kl.6 om morgenen, er man IKKE beskyttet af dette eksempelvis kl.12, da sved og friktion gør, at cremernes effekt ophører.
Nogle af børnene, især i børnehaven, kommet jo kl.7 og bliver hentet kl.17 og de er så komplet ubeskyttede i solen.
Jeg synes det er ganske forargeligt.
Det er jo ikke at spøge med at sætte små, uskyldige børn i risikozonen ifht. udvikling af hudkræft - det er en alvorlig sag, mener jeg.
Så mit spørgsmål til dig er, ved du om institutionerne virkelig har ret til på den måde, i en vis grad, at gøre sig til herre over andre børns liv?
Der er som sagt ikke tale om en mor, der ønsket personalet skal bruge tid på at finde datterens sutsko, der er tale om dokumenteret risiko ifht. Udvikling af hudkræft.
Det skulle man da mene gik under en institutions kerne opgave, såfremt denne er at drage omsorg for børnene og tage vare på dem!?!
Hilsen