Svar: Pylret - 7 mdr.
6. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer.
For det første kan det handle om jeres drengs alder og udvikling. Han er så gammel nu, at han skelner tydeligt mellem, om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmed. Han kan godt klynge sig ekstra til dig, når I er nogen steder, vil helst observere verden fra dit skød eller din favn. Hvis andre henvender sig til ham, kan han godt begynde at græde (også selvom det er bedsteforældre, som han egentlig kender godt).
Han kan også reagere på personer, hvis de f.eks. har skæg, briller eller mørke øjne, fordi han ikke kender dette og kan derfor godt pludselig græde over dette, som for ham er anderledes og nyt.
Han er motorisk også rigtig godt igang, ruller fra ryg til mave og fra mave til ryg. Han får fat i sine tæer, drejer om sin egen akse, begynder at gøre tegn til at ville krybe osv. Og han øver sig rigtig meget - men samtidig er han ikke motorisk god nok endnu og får sig derfor lagt i stillinger, som han ikke altid kan komme væk fra. Han har brug for din hjælp, græder, bliver ked af det, skal have hjælp til at blive lagt rigtigt igen og skal lige trøstes, når det er svært.
Han pludrer også meget og øver sin stemme. Både de høje toner og de dybe svælglyde. Han bruger sine læber osv. til at lave lyd med. Og nogle gange kan han skrige så højt, at han forskrækker sig selv, fordi han ikke forstår, at han selv laver lyden - og så bliver han igen ked af det, søger dig og har brug for din trøst og forståelse.
Legetøj bliver hurtigt kedeligt. Der skal ske noget og ting er ikke interessante i særlig lang tid af gangen. Det kan være rigtigt frustrerende og give dig følelsen af at du gir og gir hele tiden, uden at noget helt rigtigt fungerer…
Så det hører altså alderen til, at du synes han lige nu klynger sig ekstra og kan være ekstra svær at stille tilpas.
Du kan med fordel læse i min bog "Helens bog om dit barns udvikling".
Derudover så kan hans indtag af mad faktisk også spille ind. Han har en alder nu, hvor det er vigtigt at han spiser varieret og får mere og mere rigtig mad, flere forskellige retter og mad med mere bid. Maden har stor betydning for hans humør og hans overskud. Maden skal stabilisere hans blodsukker og han skal have mange små måltider hele dagen igennem, for at hans humør er godt og han fungerer optimalt.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Små bidder af en blød bolle med smør, bløde frugtbåde i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden flaske)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet varierer efter, hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med lidt frugtmos eller revne æbler som topping, vand af kop. Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad til hånden. Det kan være kogte blomkålsbuketter, en kartoffelbåd bagt i ovnen eller lignende, som han kan sidde med og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20.
Sen aften 23.30: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så indgår der i denne plan 4 flasker og derudover mange små måltider hele dagen igennem, samt vand af kop. En sådan dagsplan med faste spisetider, aktivitettider og tider for søvn, vil ofte hjælpe på humøret og overskuddet.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske