Svar: Baby skærer tænder
30. april 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn i en periode kan begynde at skære tænder. Det sker ofte, fordi gummerne er ømme og de har en ny fornemmelse i munden, men også fordi de finder ud af, at de med deres tænder kan lave en ny og interessant lyd. Og i tillæg dertil måske få ekstra opmærksomhed fra mor eller andre…:)
Hos mange børn er der tale om en forholdsvis kort periode og det går over af sig selv, men hvis det fortsætter, så kan det naturligt slide ekstra på tænderne, hvilket ikke er så godt. Derfor skal du til en vis grad sætte ind over for det, men ikke på en måde, hvor lysten til at skære tænder bliver forstærket.
Med den alder din dreng har nu, så ved han godt, at han ved at gøre forskellige ting kan tiltrække din opmærksomhed og han fornemmer tydeligt, at hvis han skærer tænder, så reagerer du. Det er derfor vigtigt, at du ikke begynder at sige "nej!" eller lignende, når han gør det, fordi det kan forstærke hans lyst til at prøve igen, for at finde ud af om du så igen vil sige "nej!". Det kan altså hurtigt blive til en leg, hvor han skærer tænder, for at se din reaktion.
Det bedste du kan gøre er derfor at aflede ham, så han kommer til at tænke på noget andet, og når han nu bruger munden, vil det være en god idé at tilbyde ham noget mad, som han kan spise og gumle på. Det kan være en hård brødskorpe, et stykke knækbrød eller lignende, som han kan få og sidde med. Sutten kan også bruges nogle gange, men vær opmærksom på at han let kan få bidt et stykke af sutten eller få lavet hakker i den, så den skal kasseres, fordi den så ikke er sikker nok.
Prøv også at lade ham drikke af en tudkop. Gerne en med to hanke, hvor han selv kan holde koppen "to hænder, to hænder skat", så han lærer dette. Det afleder, samtidig finder han ud af, at han også kan andre ting, som måske trods alt er sjovere end at skære tænder - og så vil han måske bide lidt i tuden på koppen og det sker der ikke umiddelbart noget ved.
Rigtig meget held og lykke med det:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske