Svar: Baby skærer tænder

30. april 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at børn i en periode kan begynde at skære tænder. Det sker ofte, fordi gummerne er ømme og de har en ny fornemmelse i munden, men også fordi de finder ud af, at de med deres tænder kan lave en ny og interessant lyd. Og i tillæg dertil måske få ekstra opmærksomhed fra mor eller andre…:)

Hos mange børn er der tale om en forholdsvis kort periode og det går over af sig selv, men hvis det fortsætter, så kan det naturligt slide ekstra på tænderne, hvilket ikke er så godt. Derfor skal du til en vis grad sætte ind over for det, men ikke på en måde, hvor lysten til at skære tænder bliver forstærket.

Med den alder din dreng har nu, så ved han godt, at han ved at gøre forskellige ting kan tiltrække din opmærksomhed og han fornemmer tydeligt, at hvis han skærer tænder, så reagerer du. Det er derfor vigtigt, at du ikke begynder at sige "nej!" eller lignende, når han gør det, fordi det kan forstærke hans lyst til at prøve igen, for at finde ud ...

Annonce

... af om du så igen vil sige "nej!". Det kan altså hurtigt blive til en leg, hvor han skærer tænder, for at se din reaktion.

Det bedste du kan gøre er derfor at aflede ham, så han kommer til at tænke på noget andet, og når han nu bruger munden, vil det være en god idé at tilbyde ham noget mad, som han kan spise og gumle på. Det kan være en hård brødskorpe, et stykke knækbrød eller lignende, som han kan få og sidde med. Sutten kan også bruges nogle gange, men vær opmærksom på at han let kan få bidt et stykke af sutten eller få lavet hakker i den, så den skal kasseres, fordi den så ikke er sikker nok.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Prøv også at lade ham drikke af en tudkop. Gerne en med to hanke, hvor han selv kan holde koppen "to hænder, to hænder skat", så han lærer dette. Det afleder, samtidig finder han ud af, at han også kan andre ting, som måske trods alt er sjovere end at skære tænder - og så vil han måske bide lidt i tuden på koppen og det sker der ikke umiddelbart noget ved.

Rigtig meget held og lykke med det:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder