Svar: Dårlig samvittighed

26. april 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære H

Tak for dit brev :)

Det er essentielt for børn udvikling, at de har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Dette kaldes for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far. Jeres datter har også sekundære omsorgspersoner, som hun vil bruge, når mor og far ikke er der. Det kan f.eks. være bedsteforældre eller pædagogerne i vuggestuen.

Jeg går ud fra at far og datter har et tæt forhold, og at far nyder at være sammen med lillepigen og elsker hende højt - og der er ingen problemer i, at du derfor vælger at gå til fitness eller løber en tur. Når mor ikke er der, så er far der - og så bruger hun naturligt ham. Når hverken far eller mor er der, når hun f.eks. er i vuggestue, så bruger hun pædagogerne der - den ene måske mere end den anden:)

Det vil være rigtig godt at du siger farvel så hun ser at du går og ikke oplever at du pludseligt er forsvundet. Far ...

Annonce

... skal så naturligvis trøste, berolige, betrygge og aflede og måske skal de to lave noget i weekenden, som bliver deres lille hyggelige rutine. Noget far og datter gør sammen, når mor ikke er hjemme, så de begge på sigt kan glæde sig til denne hyggestund:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være at trille en tur, gå i skoven, tage i svømmehallen. De kan også blive hjemme, bygge puslespil, bage boller eller lave noget andet, hvad far nu synes kunne være sjovt… Hvis han synes det er sjov og hyggeligt, vil hun spejle sig i det og vil sandsynligvis også synes, det er mere sjovt. Hvis han bliver frustreret over, at du er væk, og han står med hende alene, når hun kalder på mor, så vil hun naturligt mærke dette og vil selv blive mere frustreret. På samme måde er det rigtig vigtigt, at du ikke signalerer usikkerhed og dårlig samvittighed, når du tager af sted. Dette mærker og aflæser din datter også tydeligt. så hvis hun fornemmer, at du er utryg ved at tage af sted, så vil hun naturligt være utryg ved at være hjemme hos far. Det kan give hende følelsen af at, det må være noget galt, når du vægrer dig ved at gå…

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet