Svar: Dårlig samvittighed
26. april 2015
Alder:
23 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
Det er essentielt for børn udvikling, at de har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Dette kaldes for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far. Jeres datter har også sekundære omsorgspersoner, som hun vil bruge, når mor og far ikke er der. Det kan f.eks. være bedsteforældre eller pædagogerne i vuggestuen.
Jeg går ud fra at far og datter har et tæt forhold, og at far nyder at være sammen med lillepigen og elsker hende højt - og der er ingen problemer i, at du derfor vælger at gå til fitness eller løber en tur. Når mor ikke er der, så er far der - og så bruger hun naturligt ham. Når hverken far eller mor er der, når hun f.eks. er i vuggestue, så bruger hun pædagogerne der - den ene måske mere end den anden:)
Det vil være rigtig godt at du siger farvel så hun ser at du går og ikke oplever at du pludseligt er forsvundet. Far skal så naturligvis trøste, berolige, betrygge og aflede og måske skal de to lave noget i weekenden, som bliver deres lille hyggelige rutine. Noget far og datter gør sammen, når mor ikke er hjemme, så de begge på sigt kan glæde sig til denne hyggestund:)
Det kan være at trille en tur, gå i skoven, tage i svømmehallen. De kan også blive hjemme, bygge puslespil, bage boller eller lave noget andet, hvad far nu synes kunne være sjovt… Hvis han synes det er sjov og hyggeligt, vil hun spejle sig i det og vil sandsynligvis også synes, det er mere sjovt. Hvis han bliver frustreret over, at du er væk, og han står med hende alene, når hun kalder på mor, så vil hun naturligt mærke dette og vil selv blive mere frustreret. På samme måde er det rigtig vigtigt, at du ikke signalerer usikkerhed og dårlig samvittighed, når du tager af sted. Dette mærker og aflæser din datter også tydeligt. så hvis hun fornemmer, at du er utryg ved at tage af sted, så vil hun naturligt være utryg ved at være hjemme hos far. Det kan give hende følelsen af at, det må være noget galt, når du vægrer dig ved at gå…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske