Svar: Spiser sand og små sten

21. april 2015

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til 2

Tak for dit brev :)

Alle børn undersøger ved at komme ting i munden. Der skal slikkes, smages, tygges på alt muligt, og munden er en vigtig måde at undersøge, opdage og lære... og vi kender alle sammen smagen og fornemmelsen af forskellige ting. Du ved f.eks hvordan det føles at have sand i munden, du kender sandsynligvis også smagen af rust eller jern, viskelæder osv. Alt sammen noget du ved, fordi du ofte selv som barn har puttet ting i munden.

Det er især i 1-3 års alderen, at børn har tendens til at putte ting i munden - og dermed får spist en del sand, og man skal naturligvis være opmærksom. For der kan jo være hunde- og katteekskrementer i sand, ligesom der kan være forskellige bakterier og vira liggende gemt i en sandkasse. Derfor skal jeres dreng som udgangspunkt ikke putte sand i munden, og når han gør det, er det vigtigt at stoppe ham - men dog uden at gøre et alt for stort nummer ud af det. For hvis I reagerer meget voldsomt, så bliver det naturligt ekstra spændende at undersøge jeres reaktion, og derfor også ekstra spændende at blive ved, og dermed kan lysten til at putte sand og småsten i munden blive forstærket.

Prøv derfor at aflede ham, når det sker. Hjælp ham med at få sandet ud af munden, giv ham evt. lidt vand at drikke osv. men samtidig tage det roligt…

Og ja - i princippet kan ...

Annonce

... han jo godt få en sten i halsen og blive kvalt. De fleste børn vil dog af sig selv spytte sand og småsten ud af munden ret hurtigt, fordi det jo ikke smager særlig godt og vil på den måde have en naturlig evne til selv at sige fra overfor det de putter i munden.

Og ja - en kastanje kan naturligvis også blive puttet i munden og det kan på samme måde være farligt, men igen vil de ikke smage godt og vil hurtigt blive spyttet ud. Og ofte vil barnet ikke forsøge sig igen, når det først har smagt og fundet ud af, at det ikke var særligt spændende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis også være opmærksom på om hans lyst til at putte alt i munden mon skyldes, at han har brug for lidt mundstimulation. Måske giver du ham små brødhapsere, som han spiser med gaffel eller fingrene? Prøv i stedet med kvarte stykker brød, eller klapsammenmadder, som han selv skal bide af. Det kan være en god idé på den måde at lade ham bruge sin mund lidt mere. Han er for lille til at spise rå gulerødder og lignende, men prøv med større stykker frugt, et helt stort jordbær, som han selv kan holde og tygge sig igennem.

Og så kan du naturligvis tale med pædagogerne i institutionen om at de måske lige holder lidt ekstra øje, fordi du nu ved, at han putter alt i munden og naturligt er lidt bekymret for det…:)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger