Svar: Spiser sand og små sten
21. april 2015
Alder:
13 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev :)
Alle børn undersøger ved at komme ting i munden. Der skal slikkes, smages, tygges på alt muligt, og munden er en vigtig måde at undersøge, opdage og lære... og vi kender alle sammen smagen og fornemmelsen af forskellige ting. Du ved f.eks hvordan det føles at have sand i munden, du kender sandsynligvis også smagen af rust eller jern, viskelæder osv. Alt sammen noget du ved, fordi du ofte selv som barn har puttet ting i munden.
Det er især i 1-3 års alderen, at børn har tendens til at putte ting i munden - og dermed får spist en del sand, og man skal naturligvis være opmærksom. For der kan jo være hunde- og katteekskrementer i sand, ligesom der kan være forskellige bakterier og vira liggende gemt i en sandkasse. Derfor skal jeres dreng som udgangspunkt ikke putte sand i munden, og når han gør det, er det vigtigt at stoppe ham - men dog uden at gøre et alt for stort nummer ud af det. For hvis I reagerer meget voldsomt, så bliver det naturligt ekstra spændende at undersøge jeres reaktion, og derfor også ekstra spændende at blive ved, og dermed kan lysten til at putte sand og småsten i munden blive forstærket.
Prøv derfor at aflede ham, når det sker. Hjælp ham med at få sandet ud af munden, giv ham evt. lidt vand at drikke osv. men samtidig tage det roligt…
Og ja - i princippet kan han jo godt få en sten i halsen og blive kvalt. De fleste børn vil dog af sig selv spytte sand og småsten ud af munden ret hurtigt, fordi det jo ikke smager særlig godt og vil på den måde have en naturlig evne til selv at sige fra overfor det de putter i munden.
Og ja - en kastanje kan naturligvis også blive puttet i munden og det kan på samme måde være farligt, men igen vil de ikke smage godt og vil hurtigt blive spyttet ud. Og ofte vil barnet ikke forsøge sig igen, når det først har smagt og fundet ud af, at det ikke var særligt spændende.
Du skal naturligvis også være opmærksom på om hans lyst til at putte alt i munden mon skyldes, at han har brug for lidt mundstimulation. Måske giver du ham små brødhapsere, som han spiser med gaffel eller fingrene? Prøv i stedet med kvarte stykker brød, eller klapsammenmadder, som han selv skal bide af. Det kan være en god idé på den måde at lade ham bruge sin mund lidt mere. Han er for lille til at spise rå gulerødder og lignende, men prøv med større stykker frugt, et helt stort jordbær, som han selv kan holde og tygge sig igennem.
Og så kan du naturligvis tale med pædagogerne i institutionen om at de måske lige holder lidt ekstra øje, fordi du nu ved, at han putter alt i munden og naturligt er lidt bekymret for det…:)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske