8 mdr og vågner mange gange om natten

21. april 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 mdr og vågner mange gange om natten

Kære Helen

Tak for en god brevkasse, som jeg tit har fundet gode svar i. Jeg har også læst dine bøger om mad og søvn. Men nu har jeg dog brug for nogle råd i forhold til vores datter og hendes søvn om natten. Der er flere ting i det, men overordnet set, handler det om at det måske er ved at være tid til at afvænne natamningerne, men det handler også om at vi gerne vil lære hende at falde i søvn i sin seng og ikke gå rundt og vugge hende.

Vores dejlige datter er 8 måneder og har altid været en utrolig glad og nem pige. Hun har aldrig grædt særlig meget og slet ikke om natten. Indtil hun var ca. 6 mdr. Sov hun fint om natten. Nogle perioder sov hun fra midnat til næste morgen tidlig og andre perioder vågnede hun lidt mere om natten og blev ammet videre i søvn. Hun har altid sovet i sin egen seng i vores soveværelse.

Men de sidste to måneder er det bare blevet værre og værre. Hun er begyndt at vågne flere gange om natten og også vågne med gråd, hvilket hun ellers ikke har gjort før. Efter hun fik tænder ville hun ikke bruge sut mere, den har ellers været god til at lulle hende videre i søvn. Nogle gange har jeg haft held til at tage hende op og hun faldt i søvn ved at jeg vuggede hende, men på det sidste kan hun kun falde til ro med mit bryst i munden. Hun har lige været syg med feber og slem forkølelse, og det har selvfølgelig heller ikke gjort det bedre. De sidste mange uger er hun vågnet hver/hver anden time og været ked af det. Jeg forsøger altid først at nusse hende lidt og putte dynen om hende, give hende bamsen og se om hun vil falde til ro sådan, men det er faktisk aldrig lykkes. Hun bliver bare mere og mere vred og ked af det. Så tager jeg hende op og går lidt rundt med hende og vugger hende, hun vrider sig tit og græder og der går lidt inden hun falder til ro, nogle gange lang tid. Nogle gange falder hun i søvn, men lige så snart jeg lægger hende i hendes seng, vågner hun og græder. Efter et par forsøg på den måde, giver jeg tit op og ammer hende fordi jeg efterhånden er så træt. Det sidste stykke tid har jeg til sidst lagt mig i sengen med hende og ammet hende og så sover hun videre der. Nogle nætter sover hun bedre sådan, andre er det endnu værre. ...

Annonce

...

Når hun bliver puttet om aftenen falder hun ofte i søvn ved brystet og jeg kan ofte lægge hende i seng uden problemer. Hvis hun ikke falder i søvn, går jeg rundt og vugger hende.

Vi kunne godt tænke os at hun med tiden kunne falde i søvn om aftenen i hendes seng mens vi sidder ved siden af. Hun er efterhånden tung at gå rundt med, selvom hun er en lille pige på bare knap 7 kg. Vi har prøvet et par gange det sidste stykke tid, hvor det nogle gange har været hendes far der sidder hos hende, men det har resulteret i skrig og skrål (også selvom det er mig). Når vi nusser hende eller lægger en hånd på hendes mave skubber hun den væk og bliver nærmest irriteret, så det er svært at berolige hende. Jeg ved godt at meget af dette nok er aldersbetinget og måske har noget med separationsfasen at gøre, hun er meget morsyg for tiden, men jeg er snart så træt og trænger til at få mere end to timers søvn ad gangen.

Det skal siges at hun er en meget kvik pige, der følger med i alt og suger alt til sig, hun er lige begyndt at møve sig fremad og øver sig i at komme på alle fire.
Hun har altid været meget lydfølsom og vågner ofte når vi går i seng og når vi vender os i løbet af natten. Vi har derfor delt soveværelset op i to og sat en skillevæg op, der er dog stadig åbent i mellem de to rum og hun vågner stadig tit når vi går i seng. Vi har mulighed for at give hende eget værelse, men har ikke ville gøre det før jeg var mere sikker på, at hun sov om natten og ikke skulle have mælk. Men hvad tænker du? Kunne det være en ide at rykke hende ind på værelset nu?

Det blev en lang smøre, men har efterhånden gået og tænkt længe over det hele og ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op. Derfor er mine spørgsmål til dig:

Er det en god ide at stoppe natamningerne nu og i så fald, hvordan?
Hvordan lærer vi hende at falde i søvn i sin seng? Og er det realistisk nu oveni separationsfasen?
Hvis hun bliver meget ked af det i forbindelse med putning og ammestop, kan det så påvirke hende negativt og give en form for traume?
Skal hun på eget værelse nu?
Hvordan skal vi gå frem? Går ud fra at det hele er for meget på en gang.

Glæder mig til at høre dit svar.

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla