Spiser sand og små sten

21. april 2015

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Spiser sand og små sten

Hej Helen,

Vores mindste dreng L på 13 mdr går i vuggestue. Et dejligt og trygt sted med gode og omsorgsfulde pædagoger. Storebror gik på samme stue.

Nu er vejret jo til at de er ude på deres store dejlige legeplads. Men da min mand idag kom ned på legepladsen for at hente ham, sidder han i sandkassen og putter sand i munden. Han skynder sig over og får det ud af munden på ham. Men tænker at det ikke er første gang det er sket, han putter jo stadig ALT i munden. Og i den ene ende af legepladsen er der i stedet for sand bittesmå sten - og hvad nu hvis han putter dem i munden? Jeg ved jo at han lige nu har en alder hvor alt skal i munden - men hvornår ...

Annonce

... stopper det? Jeg kan ikke huske hvornår min store dreng stoppede mer at proppe alt i munden.

Og så siger min mor "de kan blive kvalt arme at spise sand"! Så nu blev jeg jo endnu mere nervøs :( Jeg ved at personalet i vuggestuen er der, de fortæller altid hvad de har lavet på legepladsen osv. Men derfor kan der stadig være et øjeblik hvor de ikke lige kigger.

De har også kastanje træ på legepladsen - og nu tænker jeg om han mon også kan finde på at putte dem i munden! Det tænkte jeg slet ikke over da min store dreng gik der.

Så mit spørgsmål går vel egentlig ud på hvornår deres trang til at putte alt i munden stopper?

Kærlig hilsen mor til 2.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.