Svar: Højde og vægt - 12 mdr.
14. april 2015
Alder:
12 mdr.
Kære M.
Stort tillykke med 1 års fødselsdagen - håber at I havde en rigtig dejlig dag! Måske med lagkage og et enkelt lys…:)
Det er ikke helt lige gyldigt med de kurver. Det er vigtigt, at din dreng fortsat vokser, og at han også tager på i vægt. Du kan taste hans højde- og længemål ind i livets bog på medlemsiderne, så kan du se, hvordan han ligger.
Jeg synes også, at du skal drøfte det med jeres læge, når han skal til 1 års undersøgelse. Lægen vil vurdere om din drengs vægtstagnering er okay. Tommelfingerreglen lyder, at han skal tredoble sin vægt indenfor de første 12 måneder, og det har han ikke gjort. Da hans fødselsvægt var 3355, burde han veje over 10 kg… men det kan være hans normale leje. Det skal du drøfte med jeres læge:)
Børn kan naturligt i perioder vokse mere end i andre perioder og det kan godt være at han nu har fundet sit leje, og derfor vil følge en anden kurve fremover, end han gjorde i begyndelsen. Det kan være okay - så længe han følger sin egen kurve, men han bør ikke falde flere kurver ned. Det er også vigtigt, at du ikke kun ser på hans vægt eller hans højde - men at du også vurderer, hvorvidt hans vægt og højde passer sammen.
Det er normalt, at børn i 1 års alderen spiser mindre og ofte spiser de mere selektivt. Den naturlige lyst til at smage og putte alt i munden forsvinder, og i stedet undersøges maden ved at blive mast mellem fingrene, puttet op i vandglasset, skubbet ud over bordkanten osv. Ligesom det naturligt nu er sjovere at se, hvordan du reagerer på maden og måltiderne, end det er at spise.
Det er vigtigt, at du fortsat sikrer ham ekstra fedtstof i maden. Han skal have letmælk af kop og du skal også bruge fedtstof på hans brød. Det er også vigtigt, at du laver mad med sovs osv. Selvom vi voksne anbefales at spise fedtfattigt, og jeres dreng nu naturligt får samme mad, som I voksne spiser, så vil han stadig have brug for, at du sikrer ham lidt mere fedt, end du selv får.
Varier mellem de forskellige typer af fedtstof, så han får både olier, plantemargarine, smør, blandingsprodukter osv. Giv ham mælk og surmælksprodukter af letmælkstypen, så han får 1.5% fedtindhold derigennem. Husk fisk, gerne dagligt, så han får de sunde fedstoffer den vej igennem, brug også gerne avokado:)
Og så skal du naturligvis holde fast i det du ser - at han leger, udvikler sig, virker til at trives og generelt have det rigtig godt. Det er jo sådan det skal være:) Derudover er det også vigtigt at sige, at der kan være stor forskel på vægte, og derfor kan det være en god idé at veje ham på samme vægt, hver gang han vejes, fordi det kan sikre, at der ikke sker for store udsving.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske