Min datter sover kun korte lure i løbet af dagen

15. april 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Min datter sover kun korte lure i løbet af dagen

Kære Helen

Vi har fået endnu et medlem af vores familie, Marie fra d. 7/1-15.
Ligesom jeg troede at storebroderen var svær ift. søvn og putning, så har det vist sig at lillesøster er en større udfordring.

Lidt baggrundshistorie:
Marie blev født 6 dage før termin med lynets hast. Fra første spæde ve hjemme i sofaen til jeg havde hende i mine arme på fødestuen gik der små 45 minutter. Hun vejede 2820 og var 49 cm. lang.

De første 1,5 måned gik, som de vel oftest går. Hendes lure og spisetidspunkter lå ikke fast, hun sov enten på sofaen, i liften, på mig eller i vognen og gerne mellem 3-4 timer ad gangen, dog fik hun ingen sen eftermiddagslur. Om aftenen skreg hun nærmest non-stop fra 17-22, jeg tror det var pga. overtræthed. Herefter begyndte jeg at putte hende umiddelbart efter aftensmaden.

Jeg går ind i soveværelset med hende ca. 18.45 og ammer hende i søvn. Det tager ca. 1,5 time før der er rigtig ro på hende og jeg kan liste ud, uden hun vågner. Herefter ammer jeg hende 2-3 gange inden vi står op ved 7 tiden. De sidste 3 timer af natten er dog meget urolige og hun vågner og "møffer" og søger brystet, hver gang det falder ud af munden på hende. Hvis hun ikke får det, vågner hun rigtigt og begynder at skrige. Hun sover i vores seng, da jeg ikke har overskud til at putte hende i egen seng. Det forsøgte jeg en overgang, men brugte snildt 2 timer på det. På den anden måde får jeg mest søvn omend den er dårlig - hellere dårlig søvn end ingen søvn.

Den sidste 1,5 måned er det med søvnen om dagen så gået helt galt.
Når hun har været vågen i ca. 1 time om morgenen begynder hun at pylre og gabe. Så ammer jeg hende af og lægger hende ud i vognen. Her er hun nogle gange faldet i søvn på vej derud, andre gange skal hun trilles lidt frem og tilbage før hun sover. Nu går der mellem 15-45 minutter før hun skriger første gang. Herefter går der max. 10 minutter inden næste gang og oftest har jeg dårligt lynet jakken ned før hun er der igen. Når jeg så har rendt ind og ud af døren 15 gange på en time, giver jeg op og tager hende ind eller triller en tur med hende. At trille med hende er dog heller ikke sikkert hver gang - det sker, at hun vågner mens vognen er i bevægelse og bare skriger sine lunger ud.

Resten af dagen går med at prøve at få hende til at sove mere. Det lykkes sjældent mere end 10 min. ad gangen. Jeg kan "hoppe" hende i søvn hvis jeg sætter mig på en fitnessbold med hende i favnen. Men kan jo ikke sidde der i flere timer.

Jeg har forsøgt at lade hende sove på min arm, i strækvikle, i slyngevugge (som vi netop har returneret), i sengen ligesom om aftenen, i svøb, på siden, med mere/mindre tøj på, med ...

Annonce

... Doodoo bamse, med noget der lugter af mig, med nusseklud, med stofble over hovedet, med en varm ærtepose på maven, stryge hende på hovedet og mellem øjenbrynene etc.

Jeg har været til læge, zoneterapeut, kiropraktor og kinesiolog, som ikke har fundet noget, samt haft fat i sundhedsplejersken igen og igen.

Jeg har forsøgt at strække hendes måltider, så der går minimum 3 timer i mellem, så hun ikke klatspiser. Jeg har givet mme, købt 100 forskellige slags sutter (ikke én vil hun tage) og i dag har hun også nægtet flasken. Jeg havde ellers en teori om, at det ville kunne hjælpe hende at komme helt over på flasken. Men det tror jeg godt at jeg kan skyde en hvid pind efter.

Hendes sutteteknik er ikke den bedste, hun sutter ret yderligt (har fået tjekket tungebånd). Hun græder og skubber flaske og sut ud med tungen og er ved at kaste op, når hun får sutten i munden. Har endda forsøgt med sukkervand på.

Når hun har taget flasken, har hun været ekstremt sulten, men kun spist max. 60 ml. (og oftest kun 20 eller ingenting). Så vil hun have bryst for resten. Det er således ikke muligt for mig at amme først og så supplere op med mme bagefter. Jeg frygter at jeg pludselig ikke har mere mælk (måtte stoppe amningen af min søn af samme grund, da han var 2 mdr.), for vil hun så spise "hele" måltider af flasken?

Hun vejer nu ca. 5300 gram. Hun er dalet en smule på kurven, men ikke noget af betydning sagde SP ved sidste besøg (i sidste uge), hun mente at det var pga. klatspiseriet.

Klatspiseriet sker jo fordi jeg føler at jeg kun kan trøste hende med mit bryst, idet hun ikke vil tage sut eller finder trøst i klude, bamser og lignende. Jeg kan heller ikke trøste hende ved at holde i hånd eller lægge min hånd på hendes hoved, bryst, mave, det gør det nærmest bare værre. Jeg kan til nøds trøste hende ved at "hoppe"/vugge hende i favnen, men hun græder igen, så snart jeg stopper. Hun græder en del i løbet af dagen, fordi hun er træt. Men der er ikke skrig ved aftenputningen.

Jeg føler mig rådvild, magtesløs, træt og energiforladt! Føler ikke jeg har overskud til at være konsekvent. Jeg har også en knægt på 2,5 år at tage hensyn til. Det er vanvittigt hårdt at føle sig så utilstrækkelig overfor dem begge. Det skal lige nævnes, at faderen slet ikke kan trøste Marie, det bliver nærmest værre, når han tager hende op, hvis hun græder.

Jeg føler mig så låst!

Så kære Helen, har du nogle råd til hvordan jeg kan trøste mit barn, evt. få hende til at tage mere flaske og ikke mindst få hende til at sove længere stræk på egen hånd om dagen og evt. hvordan jeg får hende til at sove uden at blive ammet i søvn om aftenen.

Venlig hilsen
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder