Svar: Skør periode
5. marts 2015
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :)
Du har fuldstændig ret i at der sker rigtig meget med ham lige nu - han udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og det er højst sandsynligt det du mærker. Han er i separationsfasen, hvilket betyder at han øver sin selvstændighed og øver sig i at være lidt mere fysisk på afstand af dig. Fra at have siddet på dit skød, til at sidde ved siden af dig, så kan han nu sidde længere væk og han øver sig måske i at krybe og kravle og bevæge sig mere rundt på egen hånd.
For at kunne separere sig, er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til og derfor søger han dig (og brystet) ekstra meget. Det er tryghed og nærhed for ham. Det er dog vigtigt at du er opmærksom på ikke at få sat amningerne op, selvom han søger ekstra. Han skal naturligvis have masser af nærhed, fysisk kontakt, kærtegn, men ikke øge sit behov for mælk. Det vil være passende at han ammes 3 gange i døgnet og derudover skal han have masser af rigtig mad og vand af kop.
Du kan også opleve ham ekstra tryghedssøgende, når I er nogen steder eller hvis I får besøg. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende, hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at mærke og undersøge, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Det at han nu øver sig motorisk, bruger sin krop mere og mere bevidst, øves hele tiden - både når ha er vågen og når han sover. Han får sig i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Han kan lave det man kalder "headbanging" hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Han kan også lave "head-rolling", hvor han ligger og kaster hovedet fra side til side. Det er en periode og det går over igen.
Det at han motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at han øver sig i at opleve verden osv. gør at han får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Han kan godt have så meget drømmeaktivitet, at det næsten kan opleves som mareridt.
Sepationsfasen varer som regel et par måneder og så er det ovre igen. Det du især skal være opmærksom på er, at du ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det kan f.esks. være at du begynder at give ham bryst eller flaske, hver gang han vågner op om natten, at du tager ham op og begynder at gå rundt med ham eller at du måske giver ham sutten igen og igen…
At må gerne få sut og du må også gerne lære ham at tage flaske - men ikke, hvis det bliver til en dårlig vane. Så er det bedre at undvære disse ting. Han får jo mælk nok hos dig og kan spise godt og også drikke vand af en kop og han skal ikke suppleres med mælk i flaske - hans mælkebehov skal trappes ud og mængden af rigtig mad sættes op. Det er naturligvis lettere for andre at passe ham, hvis han tager imod en flaske, men så skal flasken gives som erstatning for brystet, så han f.eks ammes to gange og får flaske en gang - og på den måde samlet når op på tre mælkemåltider. Men hvis han ikke vil flasken, så kan de der skal passe ham tilbyde ham mme af en kop og så er det fint, indtil du så er hjemme og kan give ham bryst igen.
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke søger brystet igen og igen fordi han reelt er sulten eller tørstig. Derfor vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu, hvor han er 8 måneder gammel:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til middagslur.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion frugtmos med lidt mme på, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Mad som smager af noget. Der skal være mad i stykker og også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød f.eks. en flerkornsgrød, vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes x 1 og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad der foregår hos jer lige nu og hvorfor Villas reagerer som han gør :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske