Svar: Ok med bæresele og høj musik?
24. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at der er rigtig godt gang i den hjemme hos jer, og der tegner sig et fint billede på nethinden af en Heavy-rockende far med baby i bæresele:):)
Man ved at meget høj musik kan skade hørelsen, og derfor skal I naturligvis være opmærksomme på, hvor højt I spiller. Det gælder uanset hvilken type musik, der er tale om, er man f.eks. musiker og spiller piccolofløjte eller lignende, vil det også ofte anbefales at bruge ørepropper, fordi øret kan tage skade af de høje toner, som fløjten kan frembringe.
Man ved også at udsættelse for meget høje lyde kan virke stressende, og at man derfor har brug for rolige perioder, stille perioder. Det kan være meget svært at koncentrere sig, hvis man er i et lokale med meget støj og høje lyde, ligesom mange også vil have brug for stilhed, når de skal sove…
Så skader det jeres datter - det kommer helt an på, hvor højt I spiller. Hvis det er som at være til rockkoncert, så vil det være godt at skrue ned for lyden. Når hun nyder det, så er det sandsynligvis fordi hun nyder nærheden med far, hans bevægelser, rytmen, at blive vugget og danset med - og effekten kan derfor godt være der, selvom lyden sænkes lidt…:)
Med den alder hun har nu, så må hun godt sidde 30-45 minutter i en bæresele. Det I skal være opmærksomme på er, hvor meget hun generelt sidder. Hvis hun sidder i høj stol eller skråstol derhjemme, sidder I autostolen, når I kører op for at handle, bliver sat over i bæreselen og båret rundt i butikken, tilbage i autostolen når I kører hjem osv. så sidder hun for meget. Hun har ikke godt af at sidde så mange steder og i lang tid af gangen. Hun har bedst af at ligge på gulvet, hvor hun kan bruge sig selv motorisk, styrke sin ryg, nakke osv.
Når I skal på bytur er det derfor bedst, hvis I kan have hende i barnevognen, så hun kan ligge og slappe af i kroppen - og falde i søvn og sove godt, når hun har brug for det:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske