Svar: 2-årig dreng gider ikke putte
22. januar 2015
Alder:
2 år
Kære Puttemor
Tak for dit brev :)
Der behøver ikke være noget som helst unormalt i, at din dreng hellere vil klatre rundt, løbe, bruge sig selv motorisk end sidde hos dig og putte. Det er helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem.
Det kan også handle om måden han oplever verden på, lærer på. Hvis han f.eks. er kropsligt intelligent, så vil han helst røre ved ting, afprøve ting. han finder løsninger ved at bevæge sig, prøve sig frem og vil have svært ved at sidde stille. Han vil altså lære bedst, når han er i bevægelse og han vil være rigtig god til at koordinere sine bevægelser. Han vil have en god balance, stor styrke, fleksiblitet og hurtighed. Han vil elske at bevæge sig og bruge sin krop og han vil have brug for at flytte på sig ofte - også når han skal lære. At være kropsligt intelligent er en af de intelligenser som den amerikanske psykolog Howard Gardner har beskrevet.
Og så er der også nogle børn, som har svært ved den tætte, nære og fysiske kontakt fordi de har problemer med deres sanseintegration. Når bør leger, oplever verden lærer, så er alle sanser i brug - høresansen, følesansen, smagssansen, lugtesansen mv. Følesansen kaldes også den taktile sans og nogle børn har en meget sensitiv taktil sans. Disse børn bryder sig f.eks. ikke om tøj, der strammer, ligesom de kan blive irriterede over mærker og sømme i tøjet, som de føler kradser og irriterer. De vil ofte ikke bryde sig om at blive vasket - det er ubehageligt at få en vaskeklud på kroppen, det går også ondt at få redt hår, de vil ikke have klippet negle osv. De vil heller ikke lege med fingermaling eller være med til at forme dejen til boller…
Og så vil de også kune have svært ved berøring. De bryder sig ikke om, hvis andre kommer tæt på og slet ikke, hvis de ikke er forberedt. Din dreng vil måske godt kunne kravle op og sætte sig ind til dig, hvor I sidder og læser en bog og han vil acceptere at du der nusser ham i håret - fordi han er forberedt og selv har taget initiativ - men hvis du kommer og ud af det blå pludselig nusser ham i håret eller vil kærtegne ham, så vil han ikke bryde sig om det.
Man kan godt lave nogle øvelser, som hjælper ham til bedre at føle eller håndtere berøring. Der findes ergoterapeuter, som har specialiseret sig i børn med sanseintegrationsproblemer. Han eller hun kan undersøge din dreng og også lave et program, som han kan følge. Om det er relevant for jer, afhænger helt af hvordan du i øvrigt oplever din dreng - du kan prøve at tale med pædagogerne i vuggestuen (hvis han går i vuggestue) om, hvordan de oplever ham.
Måske kan du få lov til at massere ham, f.eks. efter bad, hvor han måske har brug for at få lidt creme masseret ind på kroppen. Det kan også være en lille leg, hvor han skal ligge stille og hvor du så berører hele hans krop og sætte navn på, så du bevæger dine hænder fra panden og ned til tæerne. Når sanseindtryk skal opfattes, tolkes og forstås, så er der som sagt stor forskel på, om din dreng er forberedt eller bliver overrasket. Prøv derfor om du i hverdagen kan forberede ham på, at du gerne vil kysse, kramme, putte, ligge tæt med ham - og se om I så kan være lidt mere fysisk sammen, uden at du føler dig afvist og uden at han føler sig presset:)
Der kan være forskellige årsager til, at børn har sanseintegrationsproblemer. Det kan f.eks. ses hos børn som er født for tidligt. Når barnet bliver født før tid, så vil nervesystemet ikke være fuldt udviklet og det betyder, at barnet kan opleve alle sanseindtryk ekstra voldsomt. Jeg ved ikke, om jeres dreng er født til tiden:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske