Svar: 2-årig dreng gider ikke putte

22. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Puttemor

Tak for dit brev :)

Der behøver ikke være noget som helst unormalt i, at din dreng hellere vil klatre rundt, løbe, bruge sig selv motorisk end sidde hos dig og putte. Det er helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem.

Det kan også handle om måden han oplever verden på, lærer på. Hvis han f.eks. er kropsligt intelligent, så vil han helst røre ved ting, afprøve ting. han finder løsninger ved at bevæge sig, prøve sig frem og vil have svært ved at sidde stille. Han vil altså lære bedst, når han er i bevægelse og han vil være rigtig god til at koordinere sine bevægelser. Han vil have en god balance, stor styrke, fleksiblitet og hurtighed. Han vil elske at bevæge sig og bruge sin krop og han vil have brug for at flytte på sig ofte - også når han skal lære. At være kropsligt intelligent er en af de intelligenser som den amerikanske psykolog Howard Gardner har beskrevet.

Og så er der også nogle børn, som har svært ved den tætte, nære og fysiske kontakt fordi de har problemer med deres sanseintegration. Når bør leger, oplever verden lærer, så er alle sanser i brug - høresansen, følesansen, smagssansen, lugtesansen mv. Følesansen kaldes også den taktile sans og nogle børn har en meget sensitiv taktil sans. Disse børn bryder sig f.eks. ikke om tøj, der strammer, ligesom de kan blive irriterede over mærker og sømme i tøjet, som de føler kradser og irriterer. De vil ofte ikke bryde sig om at blive vasket - det er ubehageligt at få en vaskeklud på kroppen, det går også ondt at få redt hår, de vil ikke have klippet negle osv. De vil heller ikke lege med fingermaling eller være med til at forme dejen til boller…

Og så vil de også kune have svært ved berøring. De bryder sig ikke om, hvis andre kommer tæt på og slet ikke, hvis de ikke er forberedt. Din dreng vil måske ...

Annonce

... godt kunne kravle op og sætte sig ind til dig, hvor I sidder og læser en bog og han vil acceptere at du der nusser ham i håret - fordi han er forberedt og selv har taget initiativ - men hvis du kommer og ud af det blå pludselig nusser ham i håret eller vil kærtegne ham, så vil han ikke bryde sig om det.

Man kan godt lave nogle øvelser, som hjælper ham til bedre at føle eller håndtere berøring. Der findes ergoterapeuter, som har specialiseret sig i børn med sanseintegrationsproblemer. Han eller hun kan undersøge din dreng og også lave et program, som han kan følge. Om det er relevant for jer, afhænger helt af hvordan du i øvrigt oplever din dreng - du kan prøve at tale med pædagogerne i vuggestuen (hvis han går i vuggestue) om, hvordan de oplever ham.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Måske kan du få lov til at massere ham, f.eks. efter bad, hvor han måske har brug for at få lidt creme masseret ind på kroppen. Det kan også være en lille leg, hvor han skal ligge stille og hvor du så berører hele hans krop og sætte navn på, så du bevæger dine hænder fra panden og ned til tæerne. Når sanseindtryk skal opfattes, tolkes og forstås, så er der som sagt stor forskel på, om din dreng er forberedt eller bliver overrasket. Prøv derfor om du i hverdagen kan forberede ham på, at du gerne vil kysse, kramme, putte, ligge tæt med ham - og se om I så kan være lidt mere fysisk sammen, uden at du føler dig afvist og uden at han føler sig presset:)

Der kan være forskellige årsager til, at børn har sanseintegrationsproblemer. Det kan f.eks. ses hos børn som er født for tidligt. Når barnet bliver født før tid, så vil nervesystemet ikke være fuldt udviklet og det betyder, at barnet kan opleve alle sanseindtryk ekstra voldsomt. Jeg ved ikke, om jeres dreng er født til tiden:)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder