Svar: Klagende stemmeføring
20. januar 2015
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Man kan godt hos børn opleve at de har perioder, hvor de pludselig "klager" eller "piver mere. Ikke fordi de har ondt eller oplever ubehag - beskrivelsen "klage" eller "piven" går mere på lyden og det lyder som det du oplever nu. Man ser det ofte hos børn i 4 års alderen, men kan også sagtens se det i 3 års alderen, som hos jer. Og din mand har naurligvis ret i at det højst sandsynligt vil gå over:)
Det har dog en årsag, og det er altid en god idé at overveje, hvad årsagen kan være:
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke har ondt. Hvis man har ondt i hovedet, ørerne, maven, benene, så vil det ofte kunne høres på stemmen, enten ved at man virker klagende eller ved at man vrisser… Det kender I højst sandsynligt også fra jer selv.
I skal også være opmærksomme på hans indtag af mad. Han skal have mange små måltider hele dagen igennem og måske er hans blodsukker lavt om morgenen - og når han så har fået morgenmad, så er overskuddet og dermed stemmeføringen atter normal… Prøv derfor at undgå for lange morgener i sengen, selvom det er hyggeligt. Prøv at komme op, så han kan få sin morgenmad.
Har han ekstra brug for din opmærksomhed? Når børn "piver" så kan det nogle gange skyldes at de søger forældrenes opmærksomhed ekstra. Det er jo når de græder, at de trøstes og de har naturligt lært, at vi der er der for dem, giver dem det de søger. Så hvis han mangler din opmærksomhed, så er det helt naturligt, at han "piver/klager" og dermed laver sin stemmeføring om for at få den.
Hvis han bliver ved med at pive eller klage, selvom du giver ham opmærksomhed, så må du gerne nogle gange gøre ham opmærksom på, hvordan han taler. Du kan f.eks. sige “Prøv en gang til at fortælle mig, hvad du vil, uden at A 532;pive”. Du kan også tage ham på skødet og sige f.eks. “Det er okay igen, nu behøver du ikke pive mere, nu sidder vi lige her og læser lidt sammen”.
Det er vigtigt, at du ikke reagerer med "hold så op med det piveri” - hvis du reagerer sådan, så vil han meget let kunne føle sig forkert. Gør ham i stedet opmærksom på, at han piver og fortæl ham, hvordan han kan kommunikere på en mere hensigtsmæssig måde. Når det så er sagt, så husk dog også på, at han stadig er en meget lille dreng og det er helt naturligt at han vil "klage sig", fordi han er træt, mangler overskud og bare har brug for at I er der for ham, uden at stille nogen form for krav:)
For som du selv skriver, så har I også haft en meget stresset periode og I har ikke altid talt så pænt til hinanden derhjemme og overskuddet har ikke været særlig stort. Og det påvirker naturligt også jeres dreng. Han spejler sig i jer og i det han ser og det han hører og hvis I er stressede, så bliver han det også meget let - og det kan også være forklaringen på at han klager og piver. Derfor er det rigtig godt, at du allerede kan mærke, at det går bedre :)
Du kan læse mere i min bog "Helens bog om gråd og trøst" :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske