Svar: Klagende stemmeføring

20. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M

Tak for dit brev :)

Man kan godt hos børn opleve at de har perioder, hvor de pludselig "klager" eller "piver mere. Ikke fordi de har ondt eller oplever ubehag - beskrivelsen "klage" eller "piven" går mere på lyden og det lyder som det du oplever nu. Man ser det ofte hos børn i 4 års alderen, men kan også sagtens se det i 3 års alderen, som hos jer. Og din mand har naurligvis ret i at det højst sandsynligt vil gå over:)

Det har dog en årsag, og det er altid en god idé at overveje, hvad årsagen kan være:

I skal naturligvis sikre jer, at han ikke har ondt. Hvis man har ondt i hovedet, ørerne, maven, benene, så vil det ofte kunne høres på stemmen, enten ved at man virker klagende eller ved at man vrisser… Det kender I højst sandsynligt også fra jer selv.

I skal også være opmærksomme på hans indtag af mad. Han skal have mange små måltider hele dagen igennem og måske er hans blodsukker lavt om morgenen - og når han så har fået morgenmad, så er overskuddet og dermed stemmeføringen atter normal… Prøv derfor at undgå for lange morgener i sengen, selvom det er hyggeligt. Prøv at komme op, så han kan få sin morgenmad.

Har han ekstra brug for din opmærksomhed? Når børn "piver" så kan det nogle gange skyldes at de søger forældrenes opmærksomhed ekstra. Det er jo når de græder, at de trøstes og de har naturligt lært, at vi der er der for dem, giver dem det de søger. Så hvis han mangler din opmærksomhed, så er det helt naturligt, at han "piver/klager" og dermed laver sin ...

Annonce

... stemmeføring om for at få den.

Hvis han bliver ved med at pive eller klage, selvom du giver ham opmærksomhed, så må du gerne nogle gange gøre ham opmærksom på, hvordan han taler. Du kan f.eks. sige “Prøv en gang til at fortælle mig, hvad du vil, uden at A 532;pive”. Du kan også tage ham på skødet og sige f.eks. “Det er okay igen, nu behøver du ikke pive mere, nu sidder vi lige her og læser lidt sammen”.

Det er vigtigt, at du ikke reagerer med "hold så op med det piveri” - hvis du reagerer sådan, så vil han meget let kunne føle sig forkert. Gør ham i stedet opmærksom på, at han piver og fortæl ham, hvordan han kan kommunikere på en mere hensigtsmæssig måde. Når det så er sagt, så husk dog også på, at han stadig er en meget lille dreng og det er helt naturligt at han vil "klage sig", fordi han er træt, mangler overskud og bare har brug for at I er der for ham, uden at stille nogen form for krav:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

For som du selv skriver, så har I også haft en meget stresset periode og I har ikke altid talt så pænt til hinanden derhjemme og overskuddet har ikke været særlig stort. Og det påvirker naturligt også jeres dreng. Han spejler sig i jer og i det han ser og det han hører og hvis I er stressede, så bliver han det også meget let - og det kan også være forklaringen på at han klager og piver. Derfor er det rigtig godt, at du allerede kan mærke, at det går bedre :)

Du kan læse mere i min bog "Helens bog om gråd og trøst" :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder