Vil ikke sove alene - seperationsfasen

20. januar 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vil ikke sove alene - seperationsfasen

Hej Helen

For et par uger siden skrev jeg ang vores mindste søn på 10 1/2 måned. Han er utrolig urolig ved putningen om aftenen - men nu er der meldt sig et nyt problem. Han vil ikke sove alene i sin egen seng.

Ja, han er stadig urolig omkring putningen om aftenen. Han sover i uld, tænker på at købe en juniordyne efter din anbefaling, da han er stor af sin alder. 13 kg og 83 cm.

Når han endelig er faldet i søvn om aftenen efter 30-60 minutters rullen rundt i sengen, kan jeg bære ham over i sin egen seng. Men så går der 20 minutter så vågner han, rejser sig og græder utrøsteligt. Jeg kan ikke bare ligge ham ned i sengen, tysse og holde en hånd på hans mave. Han VIL op! Lige så snart han kommer op i favnen sover han med det samme igen. Ligger man ham igen, går der max 5 min så starter det forfra. Han vågner, skriger, græder og vil tydeligvis ikke være alene.

Så ender det med man selv går i seng, med ham liggende sammen med en. ...

Annonce

... Ligger han i vores seng er der intet! Lige så snart han kommer over i sin seng igen starter det. Jeg mistænkte lidt ørerne, men har slået det lidt hen igen, da han jo sover som en engel hele natten igennem i vores seng. Han skal dog alligevel til læge i morgen, da han er lidt forkølet.

Jeg ved jo egentlig godt hvad der spiller ind - han er i seperationsfasen, han er netop starter indkøring i vuggestue for 10 dage siden (det går dog super godt, han klarer det så flot!!) Han bliver rigtig ked af det når en dør bliver lukket. Han er meget OBS på alt det der sker lige nu med at mor går og kommer tilbage.

Mit spørgsmål går nok på, hvor længe det skal stå på? Er lidt ked af jeg slet ikke har noget tid om aftenen efter ungerne er lagt. For så blir jeg nød til selv at gå i seng også. Snakker vi uger? Måneder? Kan slet ikke huske hvor længe det varede med min store - men husker tydeligt vi var igennem det!

Kærlig hilsen
en lidt træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder