Brev:
Klagende stemmeføring
20. januar 2015
Alder:
3 år, 2 mdr.
Klagende stemmeføring
Kære Helen igen, igen
Endnu et spørgsmål til dig. Vores søn har igennem ret lang tid haft en tendens til at snakke med en meget "klagende" stemme. Det starter allerede om morgenen, inden vi er stået op. Han har en seng stående ved siden af vores dobbeltseng (hans far møder meget tidligt på arbejde, så han er kørt, når vi står op). Så klatrer M over i vores seng og siger med meget klagende/pylret noget i stil med "du har slet ikke læst nogen bog for mig" - frem for at spørge om jeg vil læse en bog for ham.
Han må jo på et eller andet tidspunkt have fået en respons, der har gjort at han synes det er en god måde at snakke til os på. Så vidt vi selv er i stand til at vurdere det, reagerer vi på det han siger, fremfor tonen. Så fx det med bogen om morgen, så siger jeg i helt normalt toneleje, at vi godt kan læse en bog sammen.
Nu har vi i lang tid prøvet med bare at svare ham i et helt normalt toneleje og undlade at kommentere på det, men det ændrer ikke noget. Min mand mener at han bare vokser fra det. Og ja, det vil han selvfølgelig gøre på et tidspuntk, men kan vi hjælpe ham af med den her dårlige vane på en for ham god måde?
Som nævnt i min forrige mail, har min mand og jeg haft en presset periode pga mine afsluttende studier, hvor tonen mellem mig og ham ikke har været kærlig, men dog aldrig råbende/skændende på den måde, men sådan en træls "du gør ikke dit og dat". Det har vores søn desværre hørt på, selvom jeg især er opmærksom på at holde igen, når han er der, men stemningen har jo alligevel ikke været god mellem mig og hans far, selvom vi taler kærligt tll ham.
Ser igen rigtig meget frem til at høre fra dig.
De bedste hilsner M